De Crossland is dood, leve de Opel Frontera. Dit nieuwe model positioneert zich immers tussen de compactere Mokka en de grotere Grandland. Je kan de nieuwe Frontera ook zien als de Opel-tegenhanger van de Citroën C3 Aircross, want Stellantis bouwt zoveel mogelijk verschillende modellen op dezelfde technische basis.
Dat wil zeggen dat je de Opel Frontera kan bestellen met zowel een mildhybride aandrijving als met een volledig elektrisch aandrijfgeheel. Deze bijna 4,4 meter lange SUV biedt voldoende plaats voor vijf inzittenden, maar komt desgewenst ook met twee extra zitplaatsen achterin. Die zevenzitsconfiguratie kan je wel enkel combineren met de hybride benzinevariant die we hier aan de tand voelen.
Koetswerk: design en afmetingen Opel Frontera
Het 4.385 millimeter lange koetswerk van de nieuwe Opel Frontera zegt het enigszins saaie, ietwat mollige lijnenspel van de Crossland gedag en kiest voor een beduidend geblokter ontwerp dat refereert aan het avontuurlijk vormgegeven oermodel uit 1991. Het basismodel wordt geleverd met witgekleurde, stalen 16-duimvelgen die deze SUV een retro uitstraling geven. Wie een moderner effect zoekt, kan het dak in een constrasterende tint bestellen. De kenmerkende ledlichtsignatuur en het verduisterde Vizor-frontje zoekt visuele aansluiting bij de overige SUV-modellen van de Duitse Stellantis-constructeur.
Interieur: inrichting en kofferruimte Opel Frontera
De combinatie van het wat hoekige koetswerk en de 2,67 meter lange wielbasis bezorgt de nieuwe Opel Frontera een ruim en toegankelijk interieur op waarin vier volwassenen van 1,85 comfortabel kunnen zitten. Ook de laadruimte van 460 liter is best ruim in vergeliijking met de compacte koetswerkafmetingen. Leg de achterbank neer en de koffer slikt tot 1.600 liter aan bagage. Tegen een meerprijs van 800 euro maak je er zelfs een zevenzitter van, toch als je voor de mildhybride Frontera kiest. De elektrische variant telt altijd vijf zitplaatsen.
Het interieur van de Opel Frontera combineert een heleboel grijstinten, maar het gebruik van aangename materialen, de digitale Pure Panel-multimediamodule en de geslaagde vormgeving van het stuur en het dashboard zorgen wel voor de nodige ambiance. Bovendien bulkt deze SUV van de handigheidjes, zoals de elastieken bane aan de zijkant van de centrale bekerhouders waarin een tablet past. Er zijn ook kleine opbergvakjes aan de bovenkant van de voorstoelen, waarin de achterpassagiers hun smartphone kunnen plaatsen. Ook de erg comfortabele Intelli-Seats verdienen een speciale vermelding.
Aandrijving: MHEV of BEV Opel Frontera
De voorwielaangedreven Opel Frontera kan je bestellen met een mildhybride 1,2 liter-turbobenzine die sowieso schakelt via een gerobotiseerde zesbak en die aangeboden wordt in twee specificaties: eentje die 100 pk en 205 Nm of een andere die 136 pk en 230 Nm sterk is. Die eerste is simpelweg traag (0 tot 100 km/u in 10,4 seconden), maar ook de tweede heeft weinig power op overschot (0 tot 100 km/u in 8,4 seconden). Gelukkig staat daar een beperkt brandstofverbruik van gemiddeld 5,4 liter per 100 kilometer tegenover.
De Opel Frontera is er niet enkel als Hybrid, maar komt ook als Electric. Die houdt het bij een enkele elektromotor die amper 113 pk en slechts 125 Nm op de voorwielen zet. Het kleine batterijpakket van 44 kWh houdt het totale gewicht onder controle (1.514 tegenover 1.344 kg voor de Hybrid), maar dat neemt niet weg dat het een erg moeizame bedoening blijft (0 tot 100 km/u in 12,1 seconden en een topsnelheid van 140 km/u). Het WLTP-rijbereik bedraagt 305 kilometer, laden kan je aan 7,4 kW (AC) en 100 kW (DC).
Rijgedrag: dynamiek en comfort Opel Frontera
Bovenop de comfortabele stoelen die we eerder vermeldden, komt de nieuwe Opel Frontera ook met een aangenaam afgestelde ophanging die oneffenheden de baas blijft en die een soepele rit garandeert. Echt scherp kan je het rijgedrag niet noemen: verhoog het tempo en het koetswerk gaat wat rolle, terwijl de vooras verliest zich snel in onderstuur verliest. Maar bestuur de Frontera als een brave huisvader en je ontdekt een ontspannen rijdende reisgenoot.
Het gebrek aan power vraagt wel om daadkracht, want je moet het gaspedaal stevig indrukken om het zaakje in beweging te krijgen. Zeker als er volk op de achterbank zit en er bagage in de koffer ligt. En dat verstoort de rust wel een beetje, niet in het minst omdat de benzinemotor gaat ronken en de elektromodule gaat fluiten tijdens het hernemen. De elektrische Opel Frontera rijdt serener, maar mist power op de snelweg.
Belgische prijzen Opel Frontera
De Opel Frontera komt met scherpe prijzen, een deugdelijke standaarduitrusting en eenvoudige uitrustingspakketten. De Hybrid is er vanaf 24.250 euro, de Electric verandert vanaf 28.990 euro van eigenaar.
- Opel Frontera Hybrid 100 pk Edition - vanaf 24.250 euro
- Opel Frontera Hybrid 100 pk GS - vanaf 27.750 euro
- Opel Frontera Hybrid 136 pk Edition - vanaf 26.050 euro
- Opel Frontera Hybrid 136 pk GS - vanaf 29.550 euro
- Opel Frontera Electric Edition - vanaf 28.990 euro
- Opel Frontera Electric GS - vanaf 32.490 euro
Verdict Opel Frontera
De nieuwe Opel Frontera is goed doordacht, rijdt best comfortabel en paart een scherpe instaprprijs aan een fatsoenlijke uitrusting en een deugdelijke kwaliteitsindruk. Verwacht evenwel geen spitstechnologie of hoogstaande prestaties, want onderweg is het behelpen: de prestaties zijn maar net voldoende en ook dynamisch botst het onderstel snel tegen zijn limieten aan. Bovendien laat het hybride aandrijfgeheel duidelijk horen wanneer hij aan de slag moet.
De elektrische Opel Frontera rijdt wat zachter en presteert stiller, zonder veel duurder te zijn. Maar de amechtige elektropower, de kleine batterij en de beperkte laadprestaties vragen wel compromissen.
In dit artikel : Opel, Opel Frontera
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!