Concept
Op meer dan 20 jaar tijd – en zelfs meer dan het dubbele, als we teruggaan naar de oorsprong van het model, de Audi 80 van 1972 – heeft de Audi A4 een sterke reputatie opgebouwd binnen het segment van de premium middenklassers. In ons land is hij de ster van de bedrijfswagenparken. Hij is efficiënt, sober – zowel qua vormtaal als aan de pomp – en goed gebouwd. Op die manier probeert de bestseller van het Audi-gamma op alle mogelijke manieren zijn uitgebreide klantenbestand (22 miljoen verkochte auto's sinds 1972) verder te ontwikkelen door te kiezen voor de vaste waarden van weleer: veiligheidstechnologie, comfort en luxe, steeds meer luxe.
- Efficiënt en veilig weggedrag
- Vooruitstrevende technologie
- Alomtegenwoordig kwaliteitsgevoel
- Geen 1.6 TDI
- Echt comfort kost veel geld (opties)
- Conservatief design
Wat er verandert
Niet veel, zijn we geneigd om te zeggen, want het profiel en de afmetingen doen sterk denken aan zijn voorganger. Toch is 90 % van de onderdelen nieuw en dankzij enkele “designknipogen” (lijnen op de flanken, vooruitstekend TT-radiatorrooster, ledverlichting) krijgt de A4 een sportieve look. Enkele centimetertjes hier en daar (toch goed voor een lengte van 4,73 meter) geven hem voldoende ruimte achterin en royaal veel plek voorin en in de koffer. Naast de vele details komt de opmerkelijkste verandering in het interieur van de integratie van de Audi Virtual Cockpit, dat opvallende digitale dashboard dat ontleend werd aan de TT (hier als optie).
De A4 begint zijn loopbaan met vier TDI-motoren van 2,0 en 3,0 liter en drie TFSI-motoren van 1,4 en 2,0 liter. De zuinigste dieselversie, de 2.0 TDI ultra, zou een CO2-uitstoot hebben van slechts 95 g/km Maar de tweeliter benzinemotor van 190 pk krijgt ook het label “ultra” dat staat voor een schonere motor, met zijn CO2-uitstoot van 109 g/km. Dat alles binnen de context van het schandaal van de Volkswagengroep met haar emissiefraude… Audi kondigt verder een CNG-versie aan voor eind 2016, maar er is geen sprake van een hybride model (e-tron)... en zelfs niet van een 1.6 TDI. Voor de Belgische markt mogen we dat een misstap noemen, te meer omdat “de anderen” die stap wel gezet hebben.
Hoe rijdt hij?
De A4 profiteert van zijn nieuwe MLB-platform (voor in de lengte geplaatste motoren, zoals bij de Q7), nieuwe wieltreinen met 5 armen achteraan, een geoptimaliseerde gewichtsbeheersing en de mogelijkheid om de auto uit te rusten met een adaptieve ophanging (Audi Drive Select). Al die zaken brengen op, want de auto stuurt snedig in en de vooras communiceert goed met de bestuurder. En alles zonder een overdreven stug wegcontact. Hij is erg efficiënt maar ook sereen en veilig, dankzij een dertigtal rijhulpsystemen (waaronder de actieve snelheidsregelaar).
Budget & uitrusting
Met een Audi A4 rijden kost u minstens 29.950 euro voor een handgeschakelde 1.4 TFSI met 150 pk. Reken op 32.800 euro voor de TDI 136, een motor waar reikhalzend naar uitgekeken wordt in België. Voor de breakversie moet u een toeslag van 1.850 euro neertellen. De A4 heeft recht op opties die nieuw zijn voor het model (automatisch openen van de koffer), maar ook voor het segment (Virtual Cockpit, led-Matrixlichten, Bang&Olufsen hifi met 3D-effect), maar die worden (soms) erg duur verkocht.
Concurrenten
Het spreekt voor zich dat iedereen zit te wachten op de ultieme confrontatie met zijn twee gebruikelijke rivalen: de BMW 3-Reeks en de Mercedes C-klasse. Zonder de recente Jaguar XE te vergeten, die qua rijplezier de Duitse garde het leven lastig maakt.
Ons verdict
We zijn niet echt verrast – we hadden niet minder verwacht als antwoord op de concurrentie –, maar we voelden ons toch verleid door de A4, dankzij de som van alle stappen voorwaarts. Toch zijn er ook wat minmuntjes, zoals de (voorlopige) afwezigheid van een kleine dieselversie, de nieuwe en heel aantrekkelijke maar onbetaalbare opties (dubbele beglazing, led-verlichting, B&O-geluidssysteem) en een massa functies en informatie (multimedia, veiligheid) die niet alleen gemakkelijk afleiden, maar die na de verkoop een echte opleiding vereisen om alle subtiliteiten ervan te vatten. Dit is in ieder geval een A4 met een grote A.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!