Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Smart Twinamic: een echte auto

Geschreven door Gaetan Philippe op

Om het gewenste succes te behalen koppelt Smart zijn nieuwe modellen aan een gerobotiseerde transmissie met dubbele koppeling, meteen de kleinste DCT ter wereld.

Het concept

Nooit eerder hadden kleine wagens zo sterk de wind in de zeilen. Zelfs in Duitsland, traditioneel het land van de krachtige berlines, winnen ze zienderogen terrein. De grote Europese metropolen zijn belangrijke markten geworden voor Smart: in Keulen is er een Smart per honderd inwoners, in Rome zelfs een per veertig inwoners, en dat in de hoofdstad van het land dat de Cinquecento voortbracht. China is vragende partij, net als de Verenigde Staten. De Smart I en II kenden echter weinig succes in deze twee grote landen door de langzame, schokkerige, verouderde en allesbehalve perfecte 'single-clutch'-transmissie. Een alternatief was er niet. Daar brengt de nieuwe, derde generatie nu verandering in: ze debuteerde enkele maanden geleden met een uitstekende handgeschakelde vijfversnellingsbak. De constructeur koestert echter vooral grote verwachtingen voor de nieuwe twinamic-transmissie met dubbele koppeling van Getrag-origine, die de Belgische invoerder als optie aanbiedt op de Fortwo 66 kW en Forfour 52 kW.

Wat is er nieuw?

De DCT-transmissie maakt de Fortwo met 66 kW (turbo) 25 kilogram zwaarder en de Forfour met 52 kW (atmosferisch) 50 kilogram. Bij de sprint van 0 naar 100 km/h toont de twinamic zich in beide gevallen een seconde trager dan de overeenkomstige handgeschakelde versie: respectievelijk 11,3 tegenover 10,4 en 16,9 tegenover 15,9 seconden. Het gemiddelde verbruik bleef echter ongewijzigd (ongeveer 4,2 l/100 km). De schakelhendels worden als optie aanboden in het Sportpakket. Zoals bekend, is deze derde Smart-generatie (en het eerste echt nieuwe model) gebaseerd op een vierdeursberline met vier plaatsen, ontwikkeld in samenwerking met Renault. De Forfour is niet meer of minder dan een lange versie (621 millimeter langere wielbasis, 800 millimeter langer in het totaal) van de nieuwe Fortwo. Die strikte tweezitter blijft een exclusiviteit van Smart en heeft nagenoeg dezelfde wielbasis (1.873 millimeter) en lengte (2.695 millimeter) als zijn voorganger. Door de wielkasten volledig te integreren in het koetswerk, werd hij echter wel 104 millimeter breder. Dat vertaalt zich in 10 centimeter extra elleboogbreedte, een welkome evolutie voor de Smart, die zo een nog betere verhouding buitenafmetingen/interieurruimte kan voorleggen.

Hoe rijdt hij?

Samen met de twinamic-transmissie wordt ook de turbomotor van 898 cm³ gelanceerd, goed voor een vermogen van 66 kW/90 pk. Hij geeft de Smart de soepelheid, de acceleraties en de topsnelheid (155 km/h) van een volwaardige kilometervreter. De atmosferische motor van 999 cm³ (52 kW/71 pk) moet je wellicht wat meer aanporren. Dat doe je echter automatisch met de nieuwe gerobotiseerde twinamic met dubbele koppeling, die qua werkingskwaliteiten mijlenver verwijderd staat van de 'bruuske traagheid' van de oude 'single clutch'-transmissie. Een 'launch control' heeft de twinamic niet maar volgas uit de startblokken schieten is dan ook niet zijn roeping. Voor het overige konden we hem op geen enkele fout betrappen. Voor de motor met 90 pk werd uiteraard een langere eindoverbrengingsverhouding gekozen. De feilloze gerobotiseerde zesbak is trouwens niet de enige troef van het nieuwe model: we waren al op de hoogte van de minidraaicirkel, die zowel de Fortwo als de Forfour een vermelding in het Guinness Book opleverde. Als je weet dat het zoeken naar een parkeerplaats in de stad verantwoordelijk is voor 30 procent van de bedrijfstijd van verbrandingsmotoren, kun je je stadswagen maar beter oordeelkundig kiezen. Ook het vermelden waard is de enorme vooruitgang die de ophanging heeft geboekt: ze vlakt de meeste problemen van het vorige model uit (ruw stampen, weinig homogeen onderstel, wat inerte voortrein). Alleen het stuur blijft bij hoge snelheden voor verbetering vatbaar, in de zin dat het ontbreken van een duidelijke centreerneiging de auto gevoeliger maakt voor bruuske luchtverplaatsingen. Extreem wordt het echter nooit.

Budget & uitrusting

De basisprijzen van de Smart geven onmiddellijk aan dat de ontwikkelingskosten voor een veilige en comfortabele auto niet evenredig zijn met zijn lengte. In twinamic-uitvoering beginnen de prijzen bij 13.400 euro voor de Fortwo met 66 kW/90 pk en bij 13.548,37 euro voor de Forfour met 52 kW/71 pk. De optionele transmissie kost dus 1.300,75 euro op de eerste en 1.448,37 euro op de tweede. Smart richt op een premium-publiek en mikt op uitgebreide personaliseringsmogelijkheden: vier uitrustingsniveaus (Pure, Passion, Prime, Proxy), te combineren met tweekleurige koetswerken voor een totaal van veertig combinaties.

De concurrentie

Sinds de Toyota IQ met drie plaatsen uit de catalogus werd geschrapt, is de Fortwo opnieuw de enige tweezitsstadswagen. De Forfour richt zijn pijlen voornamelijk op de VW Up, een heel conventionele voorwielaandrijver.

Ons verdict

De twinamic-transmissie sluit perfect aan bij de stadsroeping van de Smart en versterkt ze. Voeg daar nog de turbomotor aan toe en je krijgt een kleine stadswagen die zich bij lange ritten opwerpt als een aangename, comfortabele en veilige allesdoener.

In dit artikel : Smart, Smart Fortwo , Smart Forfour

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars