Het concept
De krachttoer van Toyota is dat het merk erin geslaagd is om een volledig brandstofcelsysteem in het koetswerk van een vierdeursberline van minder dan 5 meter lang onder te brengen. De elektrische motor en de vermogensunit zitten overlangs in het compartiment voorin – de Mirai heeft voorwielaandrijving. De brandstofcel en de vierfasige 650-voltconvertor bevinden zich in de vloer onder de stoelen en de console voorin. De batterij bevindt zich onder de hoedenplank en de twee waterstofreservoirs werden ondergebracht onder de achterstoelen, net voor de torsieas achteraan. Ze maken een vijfde centrale plaats achterin onmogelijk, maar zorgen wel voor een ideale verdeling van de 1.850 kilogram en voor een zwaartepunt dat veel lager bij de grond komt te liggen.
- Rijervaring van een elektrische auto
- Geruisloos en comfortabel, verbruiksbalans
- Volwaardig rijbereik, normale tanktijd
- Nog geen waterstofstations
- Zwaar
- Waterstof duurder en schaarser dan elektriciteit
Wat verandert er
Het unieke koetswerk van de Mirai is heel aerodynamisch (Cx= 0,29). Om de kosten te drukken zijn de ingenieurs van Toyota echter uitgegaan van een bestaand platform en van elementen die ze overnamen van hybride modellen. Zo is de elektrische motor (154 pk, 335 Nm) die van de Lexus RX 450h. De NiMH-batterij (244 volt) is afkomstig van de hybride Camry die verkocht wordt in de VS. De Mirai profiteert dus van de unieke ervaring die Toyota heeft opgedaan binnen het domein van de hybride voertuigen. Al de rest – de brandstofcel, de spanningsconvertor en de 2 waterstofreservoirs van glas- en koolstofvezel – werden intern ontwikkeld en gebouwd door Toyota.
Hoe rijdt hij?
De brandstofcel van de Mirai is de compactste en lichtste die ooit gemaakt werd. Ze werkt zo stil dat je de Mirai zou kunnen verwarren met een oplaadbare elektrische auto. Daarvan heeft de Mirai trouwens enkel de kwaliteiten behouden (koppel, vlotte versnellingen met zo goed als geen decibels), maar aan het grote zwakke punt van de plug-in-EV werd hier een mouw gepast: het gebrekkige rijbereik en de lange laadtijd. Hier duurt het 3 minuten om het reservoir schoon en geurloos te vullen met 4,7 kilogram waterstof, samengedrukt tot 700 bar, en een vol reservoir garandeert een reële actieradius van minstens 400 kilometer (550 kilometer volgens het gemiddelde van de NEDC-cyclustesten, die spreken van een verbruik van 0,76 kg/100 km bij een absorptie van 22 kubieke meter lucht en een uitstoot van 7 liter zuiver water). In werkelijkheid zal de Mirai niet veel meer dan 1 kilogram waterstof per 100 kilometer verbranden, waarbij minimum- en maximumverbruik wellicht niet ver uit elkaar zullen liggen – een beetje als bij een diesel. De inplanting van de motoren dicht bij de grond, met een goede verdeling tussen de assen, helpt de Mirai om de bochten heel vlak te nemen zonder dat een heel geavanceerde ophanging nodig was. De ophanging filtert de wegoneffenheden van het wegdek heel soepel, zonder rolbeweging bij het veranderen van richting.
Budget & uitrusting
De Mirai heeft de uitrusting en de rijhulpassistenten van een eersteklas Toyota. Hij wordt met de hand gebouwd in de werkplaats waar ook de schitterende coupé LFA gemaakt zal worden en heeft een onberispelijke afwerking met materialen die, als het al geen nobele materialen zijn, tenminste perfect geassembleerd zijn. Toyota Europa geeft een prijs zonder btw vrij (66.000 euro), maar de Mirai zal enkel aangeboden worden onder de vorm van een leasingformule over 5 jaar/120.000 kilometer (tegen 1.200 €/maand) waarna de overname van de auto niet voorzien is. In Duitsland kost een kilogram waterstof 9,5 euro. In België zal het eerste openbare station geopend worden in 2016, in Zaventem, op het terrein van de zetel van Toyota Europe, en dit onder andere in samenwerking met Air Liquide en de Europese Commissie.
Concurrenten
Behalve de Honda FCX (die getest wordt in Japan en de Verenigde Staten) en de Hyundai ix35 (die sinds deze zomer verkocht wordt in België voor 55.000 euro zonder btw) komt Toyota maar weinig concurrenten tegen op zijn pioniersweg. De volledige controle krijgen over de markt van de fuel cell vehicles zal echter wat langer duren dan bij de markt van de hybride auto, aangezien er maar weinig tot geen publieke waterstofstations zijn. Daarom denken we dat Toyota hier misschien wat op de feiten vooruitloopt…
Ons verdict
De bedieningsorganen van de Mirai doen ons denken aan die van de Prius, maar als perfecte elektrische auto is deze brandstofcelauto stiller dan de beste Lexus. Deze auto beweegt zich vlot door het verkeer en levert de prestaties van een grote auto met gemiddelde cilinderinhoud. Mocht het netwerk waterstofstations zich niet meer in een embryonaal stadium bevinden, dan zouden Elon Musk en Tesla zich grote zorgen mogen maken.
In dit artikel : Toyota
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!