- Score redactie 15.21 /20
Alfa Romeo zit in slechte papieren. Al een tijdje trouwens. Een slop waar het merk maar niet uit lijkt te raken, ondanks de verschillende reddingsoperaties die al zijn opgezet. Zoals de komst van de Giulia en de technisch identieke Stelvio, nu enkele jaren terug. Op hun gloednieuwe Giorgio-platform – al stond het chassis van de Chrysler 300C wel model – brachten die niet alleen de achterwielaandrijving terug naar het merk, maar ook het zolang gemiste rijplezier. Jammer genoeg voor de Italianen liep de ontwikkeling niet van een leien dakje. Wijlen Sergio Marchionne stuurde bijvoorbeeld een bijna voltooide Giulia terug naar af omdat die niet leek te kunnen leveren wat de toenmalige CEO ervan verwachtte (die allereerste poging stond nog op de Giulietta-onderbouw).
Het hele project liep dan ook danige vertraging op, met het gevolg dat toen de Giulia en Stelvio eindelijk het daglicht zagen, de concurrentie inzake interieurafwerking en elektronica eigenlijk al een generatie verder stond. Een handicap die het puike weggedrag nooit meer rechtgezet kreeg. Vooral bij de Stelvio is dat meer dan een gemiste kans, omdat de concurrentie zijn cross-overs ondertussen slijt als zoete broodjes. Via een facelift vraagt Alfa Romeo ons nu echter om een tweede kans. De Italianen claimen daarbij dat het de minpunten wist weg te polieren, zonder daarom te raken aan de fortes van de Stelvio (en bij uitbreiding de Giulia).
- Hoogstaand dynamisch rijgedrag
- Uitstekend ophangingscomfort
- Geslaagd design
- Degelijke afwerking
- Praktische kwaliteiten
- Hiaten in elektronische uitrusting
- Rumoerige diesel
- Goedkope afwerking versnellingspook
- Schokkende automaat bij lage snelheden
- Rempedaal mist bijtkracht
In dit artikel : Alfa Romeo, Alfa Romeo Stelvio
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!