In het kort
-
Rijdynamiek
De Stelvio is en blijft een van de leukst rijdende SUV’s. Vooral het precieze stuurgevoel en de uitstekende ophanging, die een gedegen compromis weet te bieden tussen comfort en sport, gooien grote ogen. De diesel weet tot op zeker hoogte te volgen, vooral met dank aan de prima achttrapsautomaat, maar is iets te lawaaierig en te dorstig voor eenzelfde topscore. Goeie punten zijn er ook voor de Q4-vierwielaandrijving, die zolang mogelijk de achterwielen aan het woord laat.
-
Veiligheid
Alfa geeft je van meet af aan al heel wat rijhulpsystemen mee. Wel moet je een uitrustingsniveau hoger klimmen als dat standaardharnas niet volstaat. De Italianen delen de voorzieningen daarbij in in twee rijassistentiepakketen, waarbij de Super-uitvoering is vereist voor automatische grote lichten, een dodehoekcontrole, een slaperigheidsdetectie of een adaptieve cruisecontrol. Die laatste kreeg er ook een file- en snelwegassistent bij.
-
Comfort
De Stelvio is een van de betere kilometervreters van het moment, door zijn uitgekiende ophangingscompromis en zijn stuur dat ook in de rechtuitstand blijft communiceren. Ook de verschillende afstelmogelijkheden van stuur en stoelen verdienen hun vermelding. De sportstoelen van onze Veloce zouden voor bredere bestuurders misschien wel wat kunnen knellen. En het motorlawaai had iets beter geweerd mogen worden.
-
Praktische kant
Met een koffer van 525 liter, uit te breiden tot 1.600 liter, verzet de Stelvio geen bakens. Maar die volumes volstaan wel ruimschoots voor de meeste gezinnen. Zeker omdat de kofferrails en sjorogen bijkomend praktisch gemak bieden, net als de hendels in de stijlen waarmee de achterbank zich laat wegklappen. Slim gezien zijn de smartphoneuitsparingen tussen de bekerhouders en onder de armsteun. In die laatste kun je optioneel via inductie laden.
-
Connectiviteit
Alfa Romeo heeft zijn achterstand qua multimedia grotendeels ingelopen. Het huidige systeem wordt nog altijd ingekocht bij Magneti Marelli, maar is nu wél mee met de geldende tendensen. Apple CarPlay en Android Auto staan op het menu, net als een verpersoonlijking van de homepage. De navigatie (van TomTom) laat zich eveneens via de stem bedienen. Dat kan ook nog altijd via de draaiknop op de middentunnel, maar nu ook via het 8,8 duim grote aanraakscherm.
-
Budget
Hoewel 56.890 euro een stevige som blijft, valt de financiële aderlating nog best mee in vergelijking met sommige concurrenten. Voornamelijk omdat in die afrekening niet alleen de sterkste diesel zit vervat, maar evenzeer het hoogste uitrustingsniveau. De eindfactuur verder spijzen kan natuurlijk nog altijd, al blijven de optiepakketten schappelijk van prijs. Het feit dat de Stelvio relatief beperkt is in zijn technologische extra’s, drukt in zekere zin ook de prijs.
De Stelvio heeft altijd weten te imponeren met zijn wervelende rijgedrag en precieze besturing, kwaliteiten waarmee de SUV in 2017 opnieuw aansluiting vond bij het illustere merkverleden. Jammer genoeg voor Alfa Romeo volstond dat toen al niet meer om een groot publiek te overtuigen. Het beoogde cliënteel wil kunnen paraderen met pixels, poorten en programma’s, spielerei waaraan het de Stelvio toen mankeerde. Anno 2020 is die technologische achterstand opnieuw ingelopen. In één moeite door werd ook de afwerkingskwaliteit naar een premiumniveau getild, waardoor de Stelvio nu alle wapens in handen heeft om zijn carrière een boost te geven. Tenminste, als de goegemeente hem een tweede kans wil geven…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!