Detailtests / Audi A3 2.0 TDI 150
Met de komst van de nieuwe A3 kondigt zich een titanengevecht aan bij de premiummiddenklassers. Welke troeven de Audi in die strijd naar voren kan schuiven, ontdekken we in deze test van de 2.0 TDI.
- Score redactie 15.00 /20
Net zoals vorige keren wordt de nieuwe A3 in twee golven voorgesteld: in Genève in maart konden we deze driedeurs in première bewonderen, in Parijs volgde de vijfdeurs, Sportback geheten. Dat verschil is mogelijk doordat VW met de A3 ook een totaal nieuwe platformstrategie introduceert, onder de naam MQB. Dat staat voor 'modularen Querbaukasten. Quer staat voor 'dwars' en het MQB-platform zal dus op termijn alle modellen binnen de VW-groep bedienen die de motor dwars voorin hebben liggen. Dit nieuwe concept schept de mogelijkheid om veel meer variatie (in de lengte en in de breedte) te brengen binnen dezelfde basisconfiguratie. Opvallend is dat Audi er door het gebruik van lichtere materialen en een doorgedreven ontwerp in geslaagd is de nieuwe en wat ruimere A3 lichter te maken dan zijn voorganger (40 tot 80 kilogram, naargelang van de versie), hoewel de nieuweling standaard een iets betere uitrusting heeft dan zijn voorganger. In het geval van onze 2.0 TDI bedraagt het verschil zo'n 40 kilo.
- Zeer gematigd verbruik
- Behoorlijke prestaties
- Wegligging t.o.v. voorganger
- Veercomfort t.o.v. voorganger (standaardchassis)
- Verbluffende afwerkingskwaliteit
- Uitgebreide uitrustingsmogelijkheden
- Soms erg dure opties
- Teveel verplichte optiecombinaties
- Trekkracht, grip voorwielen kan beter
- Krenterige algemene waarborg
- Instap achterin
- Wat rauwe motor na koudestart
Tests
Onze tests
De concurrenten
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands