In het kort
-
Techniek
De vertrouwde tweeliter-TDI werd iets sterker, maar kreeg vooral verbeteringen qua geluid en trillingen. Hij doet zijn werk goed en discreet, behalve na een koude start. De manuele zesbak laat zich vlot, zij het niet supersnel bedienen. De spreiding lijkt iets te lang (vooral in zesde). Het aandrijfgheel is erg zuinig, tenzij je er de zweep op legt, maar dat is zeker niet de roeping van deze koppelrijke allrounder. Een CO2-normuitstoot van 106 g/km is fiscaal interessant.
-
Wegligging
De variabele elektromechanische stuurbekrachtiging geeft een goed gevoel. De draaicirkel is wat groot gezien de afmetingen van de auto. De schijven rondom (vooraan geventileerd) doen hun werk naar behoren, evenals het ABS en het ESP, dat discreet, maar efficiënt is. Het nieuwe onderstel (MQB-platform) staat borg voor een evenwichtig weggedrag, zowel qua stabiliteit in een rechte lijn als qua snedigheid in de bochten. Enkel trekkracht en grip van de voorwielen kunnen nog beter.
-
Veiligheid
De A3 is op zich al een veilige auto, maar ook te bestellen met rijhulpsystemen die recent enkel nog maar in veel duurdere en grotere auto's te krijgen waren. De prijs kan dan wel flink oplopen (ook door het ingewikkelde optiebeleid). Wat de passieve veiligheid betreft, valt het Pre Sense-systeem op (dat reageert op een gevaarlijke situatie), net als de knieairbag voor de bestuurder. Zijdelingse rompairbags achterin zijn er niet, Isofix-vasthechtingspunten voorin zijn optioneel.
-
Comfort
Wij reden een A3 met de normale ophanging en waren tevreden over het veercomfort, zeker in combinatie met de goed zittende voorstoelen. De auto heeft een goede geluiddemping en qua rijhouding en ergonomie zit alles snor. Achterin is het allemaal wat krapper, zeker voor lange mensen. De elektronische airco (een optie) doet haar werk discreet, maar zeer effciënt en is makkelijk te regelen. De ventilatie - via grote en bijzonder goed afgewerkte verluchtingsmonden - is goed.
-
Praktische kant
Instappen verloopt zonder problemen voorin, plaatsnemen op de achterbank gaat gepaard met heel wat meer moeite, temeer daar onze testwagen geen Easy Entry-functie aan bestuurderszijde had. De standaarduitrusting is behoorlijk, zonder meer. Qua afwerking is Audi de absolute top, en dat merk je nu ook in de minder dure modellen. Het laadvolume is gemiddeld voor de klasse en makkelijk uitbreidbaar. De laadopening voldoet. Het aantal bergvakken in het interieur is wat beperkt.
-
Budget
De auto bepaalt zelf wanneer je naar de dealer moet voor een onderhoud (minstens om de 30.000 kilometer). De twee jaar algemene garantie (niet meer dan de Europese verplichting) is nogal gierig. Een A3 is niet goedkoop. De prijzen zijn competitief met die van zijn premiumconcurrenten, maar het optiebeleid is onoverzichtelijk en verplicht soms tot (onredelijk) dure combinaties. Zoals voorheen zal de inruilwaarde van een A3 wel hoge toppen blijven scheren.
Terwijl de vorige A3 nog in veel aspecten (en vrij duidelijk) een afgeleide was van de VW Golf (V in dit geval), introduceert deze nieuweling niet alleen het nieuwe, flexibele en zeer potente onderstelplatform, maar haalt hij ook heel wat mosterd bij duurdere modellen. En dan hebben we het niet alleen over alle rijhulpsystemen en luxueuzere gadgets, maar ook over de manier waarop het interieur is vormgegeven en (vooral) is afgewerkt: indrukwekkend... Uiteraard betaal je daar een (forse) prijs voor en de opties ook niet goedkoop, maar je krijgt een auto in de plaats die levert wat hij belooft: oer-Duitse degelijkheid in een strak, maar klassiek kleedje. Tot nog toe werkte die combinatie erg goed en we zijn benieuwd of de wat frivolere Mercedes A-Klasse hier stokken in de wielen zal komen steken. Afspraak binnen een paar maanden.