De nieuwe VW Passat wordt nog enkel als Variant aangeboden, bij de elektrische ID.7 houdt Volkswagen wel de keuze tussen de berline en een break. Zie de Tourer niet alleen als een wat praktische versie van de gewone ID.7, maar ook als een interessant alternatief voor de elektrische SUV-modellen uit Wolfsburg. Deze klassieke koetswerkvorm blijkt immers superieur als je de balans tussen gebruiksgemak en comfort enerzijds, en rijdynamiek en efficiëntie anderzijds aankomt.
Koetswerk: design en afmetingen VW ID.7 Tourer
Geen langere wielbasis (2,97 meter) en dus ook geen langer koetswerk, net zoals elke Volkswagen ID.7 is ook de Tourer 4,96 meter lang. Maar deze break oogt wel knapper dan de berlline waarop hij zich baseert, met proporties die beter lijken te kloppen en een visuele dynamiek die resulteert in een krachtiger lijnenspel. Voor de aerodynamica moet je het alvast niet doen, want de luchtweerstandscoëfficiënt van de VW ID.7 Tourer is wat minder gunstig (0,25 tegenover 0,23 voor de berlineversie). Het energieverbruik ligt dan ook een beetje hoger.
Interieur: zitruimte en kofferinhoud VW ID.7 Tourer
Binnenin de nieuwe Volkswagen ID.7 Tourer verandert er niets tegenover de berlineversie. Dankzij de rechtere achterklep is het zicht door de achteruitkijkspiegel wat beter, terwijl de gestrekte daklijn de achterpassagiers wat extra hoofdruimte biedt. Maar het is het koffervolume waarmee deze Tourer zich probeert te onderscheiden. Dat lukt slechts gedeeltelijk: het laadvolume van de elektrische break bedraagt 545 liter, met neergeklapte achterbank heb je 1.714 liter aan stouwvolume tot je beschikking.
Niet slecht, want dat is ruimer dan de nieuwe BMW i5 Touring. Maar met een bagageruimte die schommelt tussen minimum 690 en maxium 1.920 liter is de Passat Variant nog een stuk ruimer dan de deze VW ID.7 Tourer.Ook een interessante referentie: de vernieuwde VW Golf Variant pronkt met laadruimte van 611 liter, met neergeklapte achterbank slikt het bagagecompartiment tot 1.642 liter. Het breakkoetswerk van de Golf is 4,63 lang, dat van de ID.7 Tourer flirt met de 5 meter...
Aandrijving: specs, prestaties en batterijkenmerken VW ID.7 Tourer
Wij konden de nieuwe VW ID.7 testrijden in de Pro 77 kWh-configuratie, op de achterwielen aangedreven door de 286 pk en 550 Nm sterke APP550-elektromotor van Bosch-makelij. Dat volstaat om deze elektrische break in 6,6 seconden van 0 naar 100 km/u te jagen en om deze toch 2,3 ton wegende Volkswagen een topsnelheid van 180 km/u te bezorgen. Dat blijkt meer dan voldoende om vlot van punt naar punt B te bollen. Wie wat extra peper verlangt, kan opteren voor de vierwielaangedreven GTX die een systeemvermogen van 340 pk in de strijd gooit.
Het accupakket dat de VW ID.7 Tourer gebruikt, heeft een capaciteit van 77 kWh en belooft een WLTP-rijbereik van 603 kilometer. In de praktijk blijft daatreen dikke 400 kilometer van over. Toch in de wat frisse herfstomstandigheden waarin we de elektrische break konden testrijden. Snelladen op gelijkstroom kan deze Volkswagen aan maximum 175 kW.
Onderweg: weggedrag en rijcomfort VW ID.7 Tourer
Net zoals we dat eerder ervoeren aan het stuur van de berline rijdt ook de nieuwe Volkswagen ID.7 Tourer opvallend comfortabel. Het soepel opgehangen onderstel en de uitstekende geluidsisolatie zorgen ervoor dat je je in alle rust en kalmte verplaatst. De toegeeflijke chassisset-up wiegt de sportievere bestuurder wat in slaap, maar op de stabiliteit en het weggedrag valt weinig aan te merken. Toch zolang je de zweep niet laat knallen.
Binnen de stadsmuren verliest de VW ID.7 Tourer wat van zijn mogelijkheden, want het koetswerk is niet meteen compatibel met nauwe parkeerplaatsen. Maar dankzij de opvallend kleine draaicirkel en de erg overzichtelijke 360-gradencamera zet je deze break wel waar je hem hebben wilt.Pas bij het uitstappen wel uit voor de breed openwaaiende zijdeuren.
Prijs VW ID.7 Tourer
Als Tourer kost de VW ID.7 een 1.000 euro meer dan de berline waarop hij zich baseert. Dan komt je op:
- VW ID.7 Tourer Pro 77 / 286: vanaf 61.165 euro
- VW ID.7 Tourer Pro S 86 / 286: vanaf 63.565 euro
- VW ID.7 Tourer GTX 86 / 340: vanaf 72.365 euro
Verdict VW ID.7 Tourer
Het aanbod aan 100% elektrische breaks is nog in volle ontwikkeling, want groot is het aanbod momenteel niet. De Europese koper verkiest nu eenmaal SUV-modellen en andere cross-overs. En dat is jammer, want de Volkswagen ID.7 Tourer toont zich een valabel alternatief. Deze break oogt elegant, blijkt best zuinig en rijdt erg comfortabel, alleen de kofferinhoud is minder gigantisch dan je verwacht van een wagen die bijna 5 meter lang is. Zeker in vergelijking met de VW Passat Variant.
Verwante testen
In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Id.7
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!