Wie aan sympathieke zeedieren denkt, komt al gauw uit bij de dolfijn en de zeehond. Nu voegt BYD daar ook een zeeleeuw aan toe, want de Dolphin en de Seal krijgen het gezelschap van deze Sealion 7. In het wild zijn het onversaagde roofdieren, maar in gevangenschap laten zeeleeuwen zich gemakkelijk africhten en doen ze kunstjes waar een heleboel andere dieren enkel van kunnen dromen. Een killer of een clown, van welk kaliber is de nieuwe Sealion 7 van Build Your Dreams?
Koetswerk: design en afmetingen BYD Sealion 7
De nieuwe BYD Sealion 7 verhoudt zich tegenover de Seal zoals de Tesla Model Y tegenover de Model 3. En dat levert een iewat generisch maar elegant lijnenspel op, met slanke lichtblokken, geprononceerde heupen en een zwevende dakconstructie met opvallende spoiler - bedoeld om de luchtweerstand te drukken. Het is geen Seal op hoge poten geworden, maar een SUV met een specifiek ontwerp. De proporties van het 4,83 meter lange koetswerk kloppen wel niet helemaal: de Sealion geeft de indruk wat te lang te zijn.
Interieur en infotainment BYD Sealion 7
Binnenin de Sealion betreed je bekend terrein, want het interieur is een doorslagje van BYD-modellen zoals de Seal en de Seal U. Het dashboard combineert een instrumentarium van 12,3 inch met een infotainmentsysteem van 15,6 inch, nog steeds gezegend met een draaibare display. Die multimediamodule bulkt van de mogelijkheden, maar mist wat gebruiksgemak. Het is wat zoeken naar de verschillende functies.
Het interieur combineert een geslaagde lay-out met leuke designdetails en aangename materialen. Hoewel de kwaliteitsperceptie niet overal hetzelfde niveau haalt, presenteert de BYD Sealion 7 zich als een weldadig geheel. Juist jammer van de wat onhandige zitpositie, want de plaatsing van het stuur tegenover de nochtans goed zittende stoel dwingt de bestuurder in een ietwat onnatuurlijke zithouding.
Interieurruimte en koffervolume BYD Sealion 7
Zoals dat wel vaker is bij auto's uit de Volksrepubliek zit je beter achterin de BYD Sealion 7. Met dank aan de genereuze wielbasis van 2,93 meter, de niet al te hoge vloer en de verstalbare rugleuningen van de achterbank. Het achtervoegsel 7 in de modelbenaming verwijst overigens niet naar het aantal zitplaatsen, de Sealion doet het zonder derde zetelrij.
Deze BYD heeft een laadvolume van 520 liter, met neergeklapte achterbank groeit de kofferruimte tot maximum 1.789 liter - al lijkt dat geclaimde cijfer ons een beetje overdreven gezien de duikende daklijn en de schuine achterklep. In de frunk in de neus kan je nog eens 56 liter aan bagage kwijt.
Specs en prestaties BYD Sealion 7
De BYD Sealion 7 wordt aangeboden met achterwielaandrijving en met vierwielaandrijving. De elektromotor achteraan is telkens 230 kW (313 pk) en 380 Nm sterk, de AWD-versies doen daan een 160 kW krachtige elektromotor op de vooras boven en zijn zo goed voor een systeemvermogen van 390 kW (530 pk) en een maximumkoppel van 690 Nm. De toch 2,2 ton wegende BYD Sealion 7 RWD sprint in 6,7 seconden van 0 naar 100 km/u, de krachtigere en nog wat zwaardere AWD-varianten klaren die klus in 4,5 seconden - zoals je kan lezen op de achterklep. De topsnelheid wordt hoe dan ook gelimiteerd tot 215 km/u.
Batterij, laadkenmerken en rijbereik BYD Sealion 7
BYD biedt twee accupakketten aan op de nieuwe Sealion 7. De Comfort RWD en de Design AWD gebruiken een batterij met een capaciteit van 82,5 kWh, de door ons geteste Excellence AWD gebruikt een accu van 91,3 kWh. Dat resulteert in een WLTP-conform rijbereik van respectievelijk 482, 456 en 502 kilometer. De standaardbatterij kan je snelladen op gelijkstroom aan maximum 150 kW, het grotere accupakket van de vierwielaangedreven Sealion 7 Excellence haalt 230 kW.
Natuurlijk gebruikt Build Your Dreams zijn fameuze Blade-batterijen (LFP) die in de BYD Sealion 7 worden geïntegreerd volgens het CTB-principe (cell-to-body), wat wil zeggen dat het accupakket een structureel element van het chassis vormt. De warmtepomp is standaard, net zoals de V2L-functie die ervoor zorgt dat je elektrische apparaten van stroom kan voorzien.
Rijgedrag en comfort BYD Sealion 7
Aan de hardware zal het niet liggen, want de op het e-Platform 3.0 bouwende BYD Sealion 7 gebruikt een hoogstaande ophanging die dubbele driehoeken voor- combineert met een multilinkconstructie achteraan. Ook frequentieselectieve dempers ontbreken niet. Maar het brengt weinig zoden aan de dijk, want onderweg word je snel gewaar dat Build Your Dreams nog een heleboel boterhammen moet eten om de chassisontwikkeling op het niveau van zijn Europese concurrenten te brengen.
De veren en dempers doen maar wat, een ongecoördineerde manier van samenwerken die resulteert in een zweverig gevoel. Bovendien lijkt de set-up van de ophanging vooraan niet afgestemd op die achteraan, waardoor de BYD Sealion 7 zich wat onbeholpen van bocht naar bocht verplaatst. Die karakteristieken worden in de hand gewerkt door de stuurinrichting, dat heel agressief reageert wanneer je van richting verandert, maar daarna zijn hefboomwerking onnodig vergroot naarmate de stuurhoek toeneemt.
Dat onsamenhangende rijgedrag fnuikt niet alleen de rijdynamiek, maar ondermijnt ook het comfort voor de passagiers - vooral achterin word je snel zeeziek door de schommelbewegingen van het koetswerk. Dat kan niet de bedoeling geweest zijn toen de marktingafdeling besliste om deze wagen naar een zeeleeuw te noemen. Ook de voortdurend ingrijpende en corrigerende rijhulpmidellen tonen aan dat het niet helemaal snor zit met de rijdynamiek van de BYD Sealion 7.
Belgische prijzen BYD Sealion 7
- BYD Sealion 7 Comfort RWD (82,5 kWh/482 km): 48.990 euro
- BYD Sealion Design AWD (82,5 kWh/456 km): 51.990 euro
- BYD Sealion Excellence AWD (91,3 kWh/502 km): 56.490 euro
Verdict BYD Sealion 7
Build Your Dreams is wereldleider op het vlak van geëlektrificeerde voertuigen, een status die hoge verwachtingen schept. Technologisch speelt de nieuwe BYD Sealion 7 in eerste klasse en ook de bouwkwaliteit en de prestaties zijn op niveau. Alleen onderstelset-up lijkt nog niet helemaal af.
Verwante testen
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!