Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review BYD Seal U DM-I (2024) - de stekkerversie getest

Geschreven door Frédéric Kevers op

De elektrische BYD Seal U krijgt een plug-inhybride variant: de missing link of de versie te veel? AutoGids doet de test met de DM-I.

BYD is 's werelds nummer één wat betreft geëlektrificeerde auto's. Da’s dus ruimer geteld dan puur de EV’s van het merk – daar voert vooralsnog Tesla de ranking aan. We geven het even mee omdat – hoewel nieuw voor ons - de plug-inhybridetechniek in de BYD Seal U DM-I dat allerminst is. Het Dual Motor-Intelligent werkt daarbij volgens het principe dat de elektromotoren voor de aandrijving moeten zorgen, terwijl de verbrandingsmotor als een soort generator de synchroonmolens dan wel de batterij van de nodige stroom voorziet. Al kan de vier-in-lijn in deze ook gewoon de voorwielen aandrijven mocht dat nodig blijken. Mechaniek die BYD gewoon heeft ingebouwd in zijn e-Platform 3.0-architectuur waardoor er finaal toch nog een link is met de pure BEV’s van het gamma.

Koetswerk, afmetingen en kofferruimte BYD Seal U DM-I

De BYD Seal U plug-in hybride verschilt zelfs maar weinig van de elektrische variant. Aan de buitenkant valt meteen de grille met horizontale sleuven op, terwijl de PHEV zich onderscheidt door de aanwezigheid van twee tankkleppen op de achtervleugels, links voor benzine en rechts voor elektrisch opladen. Tot slot onderscheidt ook de DM-I badge op de koffer hem van de elektrische Seal U.

2024 BYD Seal U DM-I

De afmetingen blijven ongewijzigd: 4,78 m lang, 1,89 m breed en 1,67 m hoog. Hoewel er voor en achter meer dan genoeg ruimte is, is de bagagecapaciteit met 425 liter oplopend tot 1.440 liter enigszins beperkt. Toch voor een SUV van dit kaliber. Qua zitgemak zal enkel de voorpassagier zich misschien wat tekort gedaan voelen door de iets te hoge en niet verstelbare stoel die voor een ietwat ongemakkelijke houding zorgt.

Motoren en prestaties BYD Seal U DM-I

De BYD Seal U DM-I combineert een 1,5-liter viercilinder benzinemotor in twee smaken- met of zonder turbo – die vervolgens gecombineerd wordt met één of twee elektromotoren. Welke mechanische setup je finaal krijgt, wordt bepaald door de uitvoering die je kiest: Boost, Comfort of Design. De eerste twee doen het met de 1,5 liter zonder turbo. Dat brengt het gecombineerd vermogen op 160 kW/218 pk en een koppel van 300 Nm, waarbij de elektromotor van 145 kW (209 pk) het grootste deel van aandrijving voor zijn rekening neemt.

2024 BYD Seal U DM-I

De Design-versie rekent op de 1,5 liter met turbo en voegt aan die line-up ineens ook een tweede elektromotor op de achteras toe. Dat pusht het maximaal gecombineerd vermogen naar 238 kW/324 pk en 550 Nm, kracht die verspreid wordt over de vier wielen. BYD heeft een 0-100 km/u tijd van 8,9 seconden en een topsnelheid van 170 km/u op voor de versies met voorwielaandrijving. De tweemotorige variant verbetert die cijfers naar respectievelijk 5,9 seconden en 180 km/u.

Rijbereik en laden BYD Seal U DM-I

De BYD Seal U DM-I Boost en Design komen met een 18,3 kWh batterij, wat ze een elektrisch bereik geeft van respectievelijk 80 en 70 km (WLTP). De Comfort-variant (die later op de markt komt) verhoogt de capaciteit naar 26,6 kWh en het EV-bereik naar 125 km. In alle gevallen biedt BYD AC-opladen tot 11 kW (driefasig) en DC-opladen tot 18 kW. In dat laatste geval duurt het ongeveer 35 minuten om de kleine batterij van 30% naar 80% te brengen en 55 minuten om die oefening klaargespeeld te krijgen met de grote batterij.

2024 BYD Seal U DM-I

Met een brandstoftank van 60 liter en een gemiddeld brandstofverbruik tussen 6,4 en 7,4 liter/100 km heeft de BYD Seal U DM-I een gecombineerde actieradius van 870 km voor de Design- tot 1.080 km voor de Comfort-versie. Tijdens onze korte test klokten we af op een gemiddelde van 18,6 kWh/100 km voor de elektromotor en 6,2 l/100 km op benzine. Best interessante cijfers, zij het dat die werden behaald op testroutes met weinig snelwegtrajecten.

Rijgedrag en comfort BYD Seal U DM-I

De juiste rijpositie vinden in de BYD Seal U is geen probleem, dankzij de ruime verstelmogelijkheden van de bestuurdersstoel en het stuurwiel. De ergonomie is goed doordacht, hoewel de bedieningselementen op het scherm allicht niet bij iedereen even vlot in de vingers zullen zitten. Gelukkig kun je bij BYD een aantal persoonlijke snelkoppelingen programmeren met betrekking tot rijden, comfort en infotainment.

2024 BYD Seal U DM-I

De Design-versie die we reden viel op door zijn uitstekende compromis tussen ingetogen comfort en de zeer goede koetsondersteuning, wat zorgde voor een dynamische en tegelijk behaaglijke rit. Verder staat ook de geluidsdemping op hoog niveau en wordt het vermogen zeer progressief afgegeven. Iets waar je vooral bij lage snelheden van profiteert met een aangenaam soepele snelheidsopbouw - wat niet altijd het geval is bij de concurrentie. De remgeneratie valt verder in twee standen in te stellen, zonder evenwel te voorzien in een vrijloopmodus of een volwaardige eenpedaalsturing.

2024 BYD Seal U DM-I

Of de BYD zuiver op elektriciteit rijdt of een combinatie van beide krachtbronnen, is een keuze die het motormanagement normaal voor je maakt. Tenzij je hem handmatig overruled door de EV- dan wel HEV-modus te selecteren. Waarna je vervolgens nog drie rijmodi voorgeschoteld krijgt: Eco, Comfort en Sport. Wij zouden het gewoon houden bij die. In Eco gaat er te veel van het vermogen verloren, terwijl de Sport-setting prestaties ambieert die niet passen bij de filosofie van de Seal U DM-I.

Lancering en prijs BYD Seal U DM-I

De BYD Seal U DM-I plug-in hybride wordt na de zomer van 2024 in de showrooms verwacht en dat in eerste instantie in twee varianten met de kleine(re) accu, Boost en Design. Zoals gezegde, volgt de Comfort-versie later.

  • BYD Seal U DM-I Boost: vanaf €38.900
  • BYD Seal U DM-I Design: vanaf €44.500

Verdict BYD Seal U DM-I

De BYD Seal U DM-I heeft wel wat te bieden. Veel comfort, bijvoorbeeld. Hij is als Design ook afdoende rap (zonder dat dat al te veel invloed heeft op zijn efficiëntie), is goed uitgerust, biedt genoeg ruimte voor vier volwassenen (al had de koffer misschien wel wat groter mogen zijn) en komt met een afwerking waar sommige concurrenten nog een puntje kunnen aan zuigen.

Al blijft het belangrijkste selling point toch die imposante actieradius. Anderzijds moeten we ook stellen dat het ‘snelladen’ met 18 kW eigenlijk een maat is voor niks. Jammer, want dat had deze plug-inhybride echt wel de wind in de zeilen kunnen geven. Nu zal dat als vanouds moeten komen van zijn aantrekkelijke prijzen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Verwante testen

In dit artikel : BYD, BYD Seal u

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker