Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Audi A3 Sportback e-Tron

Met de A3 e-Tron biedt Audi een oplaadbare hybride middenklasser die twee auto’s in één is: een elektrische wagen voor in de stad en een snelle hybride voor daarbuiten.

Prijs
NB
  • Score redactie 15.32 /20
Vooraleer Porsche zich een tweetal jaar geleden in het verhaal mengde, liepen de Duitse autoconstructeurs allesbehalve warm voor de hybride aandrijving, die ze gedurende (te?) lange tijd met de nodige dedain afdeden als een Japans hersenspinsel. Maar intussen lijken de Duitsers hun kar te hebben gekeerd en zetten ze allemaal volop in op elektriciteit. Van een ‘stroomwissel’ gesproken… Porsche en Mercedes zweren plots bij oplaadbare hybrides: hun vlaggenschepen – de Panamera en Cayenne S E-Hybrid en natuurlijk ook de exotische 918 Spyder enerzijds en de S 500 Plug-in Hybrid anderzijds – kunnen voortaan allemaal aan het stopcontact worden opgeladen. Een hybride omvormen tot een plug-inhybride is niet zozeer een technische uitdaging, dan wel een kwestie van kostprijs. Een gewone hybride laadt en ontlaadt immers al rijdend en de laad- en ontlaadfases wisselen elkaar zo snel af dat een batterij van 1,1 à 1,7 kWh volstaat. Om echter een elektrisch rijbereik van meer dan 2 à 3 kilometer te bewerkstelligen en al stilstaand de batterij te kunnen opladen via het elektriciteitsnet (thuis of aan een openbare laadpaal), moet je heel wat meer elektriciteit kunnen opslaan, zodat een lithiumaccu zich opdringt. Dat is vandaag het enige batterijtype dat een aanvaardbare balans biedt tussen gewicht, capaciteit en omvang. Interessant om weten: bij elke verdubbeling van het vermogen vertienvoudigt de prijs van de aandrijfbatterij… De meerprijs van een plug-inhybride ten opzichte van een gewone hybride wordt dus zo goed als helemaal bepaald door de kostprijs en de prestaties van zijn accu.
Vooraleer Porsche zich een tweetal jaar geleden in het verhaal mengde, liepen de Duitse autoconstructeurs allesbehalve warm voor de hybride aandrijving, die ze gedurende (te?) lange tijd met de nodige dedain afdeden als een Japans hersenspinsel. Maar intussen lijken de Duitsers hun kar te hebben gekeerd en zetten ze allemaal volop in op elektriciteit. Van een ‘stroomwissel’ gesproken… Porsche en Mercedes zweren plots bij oplaadbare hybrides: hun vlaggenschepen – de Panamera en Cayenne S E-Hybrid en natuurlijk ook de exotische 918 Spyder enerzijds en de S 500 Plug-in Hybrid anderzijds – kunnen voortaan allemaal aan het stopcontact worden opgeladen.
Een hybride omvormen tot een plug-inhybride is niet zozeer een technische uitdaging, dan wel een kwestie van kostprijs. Een gewone hybride laadt en ontlaadt immers al rijdend en de laad- en ontlaadfases wisselen elkaar zo snel af dat een batterij van 1,1 à 1,7 kWh volstaat. Om echter een elektrisch rijbereik van meer dan 2 à 3 kilometer te bewerkstelligen en al stilstaand de batterij te kunnen opladen via het elektriciteitsnet (thuis of aan een openbare laadpaal), moet je heel wat meer elektriciteit kunnen opslaan, zodat een lithiumaccu zich opdringt. Dat is vandaag het enige batterijtype dat een aanvaardbare balans biedt tussen gewicht, capaciteit en omvang. Interessant om weten: bij elke verdubbeling van het vermogen vertienvoudigt de prijs van de aandrijfbatterij… De meerprijs van een plug-inhybride ten opzichte van een gewone hybride wordt dus zo goed als helemaal bepaald door de kostprijs en de prestaties van zijn accu.
 
  • Verhouding prestaties-verbruik
  • Rijplezier in de stad en daarbuiten
  • Weggedrag
  • Mooie integratie hybridesysteem
  • Redelijk meergewicht t.o.v. klassieke 1.4 TFSI
  • Kwaliteit afwerking en materialen
  • Hoge prijs
  • Standaarduitrusting, tal van opties
  • Ervaring nodig om EV-modus optimaal te benutten
  • Optimistisch elektrisch rijbereik (50 km)
  • Niet gehomologeerd om te slepen
  • Lusteloze lanch control

In dit artikel : Audi, Audi A3

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars