Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Audi A3 Sportback e-Tron

In het kort

  • Techniek

    De e-Tron is gebaseerd op de 1.4 TFSI van 150 pk, gekoppeld aan de S-Tronic waarin een elektromotor van 102 pk huist. Deze laatste neemt altijd het initiatief, voor zover de lithiumbatterij van 8,8 kWh voldoende opgeladen is. Het reële rijbereik in elektrische modus bedraagt zo’n 30 kilometer, zodat het mogelijk is om naar je werk te pendelen zonder een druppel benzine te verbruiken. Maar ook op de snelweg richting ‘vrije tijd’ is de e-Tron een droom om mee te rijden.

  • Wegligging

    De e-Tron kan worden uitgerust met dezelfde rijhulpsystemen als de normale A3, op de adaptieve versie van de snelheidsregelaar na. Ook de elektronische gestuurde schokdemping Magnetic Ride is niet aan hem besteed. Zo erg is dat niet, want zijn ophanging werd voldoende aangepast om het goed gespreide, maar niettemin flinke meergewicht van 305 kilo te maskeren. Het rijplezier is alleszins bewaard gebleven en je moet de e-Tron al stevig opjagen om zijn massa gewaar te worden.

  • Veiligheid

    De e-Tron werd door Euro-NCAP bedacht met vijf sterren, net zoals de jongste evolutie van de gewone A3. De plug-inhybride scoort echter op alle onderdelen net iets minder goede punten: inzake bescherming van volwassenen inzittenden, van kinderen en van voetgangers en qua rijhulpsystemen scoort hij respectievelijk 82/78/66/68 procent, tegenover 95/87/74/86 voor de normale A3. De verklaring ligt voor de hand: hij weegt veel meer en zijn motorruimte zit helemaal volgepropt.

  • Comfort

    De stugge maar comfortabele ophanging filtert oneffenheden en ruwe stukken wegdek goed. Omdat de banden met lage rolweerstand weinig geluid produceren, heerst er in elektrische modus een zalige stilte in het interieur – en dat over het hele bereik, lees: tot wanneer de benzinemotor bij 130 km/h de fakkel overneemt. Op de sportief getinte Ambition beschikken de voorstoelen over een uitschuifbaar kussen om de dijen te ondersteunen. Een automatische airco is standaard.

  • Praktische kant

    Het laadklepje bevindt zich achter het merklogo in het radiatorrooster. Opladen kan aan om het even welk 220-voltstopcontact dat zich binnen het bereik van de laadkabel bevindt. Wie bijbetaalt, krijgt een tot 7,5 meter verlengd exemplaar. Bij 16 ampère is de batterij van 8,8 kWh na vier uur volledig opgeladen, met de wall box na zo’n twee uur. De gekoelde batterij bevindt zich onder de achterbank, terwijl de andere hybrideorganen samen de plaats innemen van het reservewiel.

  • Budget

    Met een instapprijs van 37.600 euro is de e-Tron zo’n 10.000 euro duurder dan de A3 Sportback 1.4 TFSI Ultra met S-Tronic-bak. Dat verdien je niet snel terug aan de pomp. De fiscus steekt de particulier amper een handje toe: je krijgt enkel de BIV cadeau – tenminste in Vlaanderen. De verkeersbelasting blijft echter van toepassing. Als bedrijfswagen is de e-Tron 100 procent fiscaal aftrek- baar, terwijl het VAA-bedrag dat je als werknemer betaalt, beperkt blijft tot zo’n 108 euro per maand.

Audi A3 Sportback e-Tron
Conclusie / Audi A3 Sportback e-Tron

Op voorwaarde dat je dagelijkse pendelafstand naar de stad niet meer dan dertig kilometer bedraagt (of het dubbele als je hem tijdens de werkuren kunt opladen), is de Audi A3 e-Tron de ideale elektrische auto. Hij is niet duurder dan een vergelijkbaar model met zuiver elektrische aandrijving (Kia Soul EV, Volkswagen e- Golf ) en presteert minstens even goed. Hij biedt weliswaar slechts een derde van het rijbereik, maar verlost ons van het kwade dat range anxiety heet. Sterker nog, in hybridemodus of met alleen de verbrandingsmotor in werking trakteert hij je op de levenslust en het rijplezier van de 1.4 TFSI met 150 pk, een van de beste drukgevoede viercilinders op benzine die je vandaag kunt krijgen. Tegelijk verbruikt hij minder dan een even krachtige diesel, terwijl hij zich opwerpt als de meest homogene hybride op de markt. De enige smet op het blazoen betreft de aanschafprijs, die eerder aanleunt bij die van een elektrische auto dan die van een vierwieler met verbrandingsmotor. Bovendien blijft in ons land de jaarlijkse verkeersbelasting onverminderd van toepassing, al ben je in Vlaanderen wel vrijgesteld van BIV.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars