- Score redactie 15.55 /20
Terwijl de coupé-SUV (met vijf deuren) tien jaar geleden nog een nichemodel was, kunnen we vandaag spreken van een heuse mode. Dat is in de Audi-catalogus niet anders. In tegenstelling tot de Q8, die recht heeft op zijn eigen – even – nummer, behoudt de Q3 ‘coupé’ het oneven getal van zijn orgaandonor, maar onderscheidt hij zich van die laatste door het achtervoegsel Sportback. In vergelijking met de ‘SUC’ van BMW, de specialist in het genre, past deze Q3 Sportback (4,50 meter) netjes tussen de X2 (4,36 meter) en de X4 (4,75 meter) in.
De eerste SUV met Sportback-label dankt zijn virielere lijnenspel aan de... vrouwelijke toets van Seulah Park, de eerste vrouw die een Audi vormgaf. Deze ‘sportieve’ versie is vanaf de eerste aanblik herkenbaar aan zijn radiatorrooster met honingraatmotief, zijn iets schuiner geplaatste voorruit, zijn sterker aflopende daklijn, zijn meer gespierde heupen en zijn suggestieve achterbumper, die wordt onderstreept door een diffusor die niet zou misstaan op een RS-model. Afgaande op de talloze positieve commentaren die we tijdens deze test kregen, versterken die plastische ingrepen het sexappeal van de Q3, die in zijn burgerlijke versie eerder klassiek oogt. De meerprijs van de transformatie beperkt zich tot 1.500 euro.
- Look, afwerking
- Geslaagd variabel stuur
- Samenwerking motor-versnellingsbak
- Stevige prestaties
- Gevrijwaarde functionaliteit
- Verbruik kan oplopen
- Uithoudingsvermogen remmen
- Hoge prijzen, dure opties
- Hoofdruimte, instap achterin
- Eerder geruststellend dan plezierig weggedrag
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!