In het kort
-
Rijdynamiek
De 2.0 TFSI van 230 pk en 350 Nm stelt de Q3 Sportback in staat om sportieve prestaties neer te zetten. Alleen jammer dat de remmen bij een sportieve rijstijl al snel de handdoek in de ring moeten gooien doordat ze zwaar belast worden om een giereffect te creëren. De gerobotiseerde versnellingsbak is echter vrij van kritiek, net als het variabele stuur. Dat maakt de voortrein bijzonder levendig en vergemakkelijkt aanzienlijk het manoeuvreren.
-
Veiligheid
Mits een supplement van 420 euro kunnen de drie traditionele airbagparen worden aangevuld met laterale airbags achterin. De Isofix-bevestigingspunten op de voorste passagiersstoel kosten 50 euro. De automatische noodremfunctie en spoorassistent zijn dan weer standaard. Het optionele Assistance Pack (1.750 euro) ondersteunt bestuurders in de file. Hoewel het niet catastrofaal is, heeft het zicht achteruit een beetje te lijden onder de schuine achterklep.
-
Comfort
De Q3 Sportback krijgt standaard een sportieve schokdemping. Wie het graag wat zachter heeft, bestelt beter de optionele elektronisch gestuurde ophanging, al moet je daar geen mirakels van verwachten: het wegcontact blijft globaal gesproken hard. De mutatie van Q3 tot Q3 Sportback gaat lichtjes ten koste van de hoofdruimte achterin. Toch toont het interieur zich ruim genoeg voor vier volwassenen. Erg aangenaam zijn de in helling verstelbare rugleuningen achterin.
-
Praktische kant
De Q3 Sportback blijft nagenoeg even praktisch als de Q3. In de configuratie met vijf zitplaatsen en met de hoedenplank op haar plaats is het koffervolume identiek. De verschuifbare achterbank maakt het bovendien mogelijk om het interieur wanneer nodig licht uit te rekken. De opbergvakken zijn talrijk en goed uitgekiend en de afwerking is globaal gesproken erg verzorgd. Wel moet je je rug iets meer krommen om achterin in te stappen.
-
Connectiviteit
Wie zijn Q3 Sportback correct uitrust, geniet een uitstekende connectiviteit, alsook een globaal gesproken ergonomisch en intuïtief infotainmentsysteem. De functie om online bestemmingen op te zoeken met de spraakbediening of het aanraakscherm is erg handig. Ook de grafische vormgeving en precisie van de Google Earth-kaarten zijn mooi meegenomen. Het hifisysteem van Bang & Olufsen kost 940 euro, maar voor het Audi Sound System betaal je slechts 340 euro.
-
Budget
Ondanks een basisprijs van bijna 50.000 euro kampt de Q3 Sportback 45 TFSI met diverse uitrustings-lacunes. De onderling afhankelijke opties en de hoge prijs van bepaalde packs doen de eindfactuur snel oplopen. Een S Line boordevol opties zoals de onze kost bijna 70.000 euro. Bovendien is het brandstofverbruik van de 2.0 TFSI een aandachtspunt, zeker als je het niet kunt laten om af en toe het onderste uit de kan te halen.
Bij zijn ombouw tot Sportback slaagt de Q3 erin om de liefhebbers van het genre het hof te maken zonder daarbij de praktische aspecten uit het oog te verliezen of de prijs al te veel omhoog te jagen. Of toch niet meer dan bij het klassieke model... Wie bovendien wil genieten van een explosieve motor die de sportieve beloften van zijn gespierde heupen waarmaakt, vindt in deze 45 TFSI de ideale gezel. Zijn dorst is wel een aandachtspunt...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!