- Score redactie 18.00 /20
Het platform van de Q5 is geen ingekorte versie van dat van de Q7 of de A6, maar is afgeleid van dat van de A4, eerder dan dat van de A5, gezien zijn wielbasis. Verder is ook de aandrijflijn erop gebaseerd, wat met name betekent dat de vooroverhang ingekort is, dankzij de nieuwe opstelling van de motor en de versnellingsbak. Net als bij de A4/A5 bevindt het voorste differentieel van de Q5 zich tussen het vliegwiel en de koppeling. Ook hier maakt die configuratie het mogelijk om het aandrijfgeheel meer naar achteren ten opzichte van de voorwielen te bevestigen. Aldus achteruitgeschoven verdeelt die overlangse opstelling het gewicht beter over beide assen. Bovendien is het van minder belang hoeveel plaats de versnellingsbak - in de lengte - inneemt. Begrijpelijk dus dat de integratie van de nieuwe S-Tronic-zevenbak geen enkel probleem heeft gesteld. De Q5 heeft het voorrecht om deze gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling te introduceren, die speciaal werd ontwikkeld om te worden gemonteerd in het verlengde van de overlangs opgestelde motoren van echte Audi's.
Rijgedrag: 2.0 TDI: 164/200 - 2.0 TFSI: 176/200 - 3.0 TDI: 184/200
Een reeks aangepaste motoren en nieuwe versnellingsbakken: er is meer te ontdekken aan de Audi Q5 dan gewoon een koetswerk. Het Valvelift aan uitlaatzijde geeft de 2.0 TFSI een vermogen van 211 pk en het koppel van de 2.0 TDI over een breder toerentalbereik. De 3.0 TDI introduceert de schitterende S-Troniczevenbak. Onze TFSI had een Servotronic-stuur, de 3.0 TDI het Dynamic Steering...
Veiligheid: 152/200
Het Servotronic, een optie in de Q5 2.0 TDI, is standaard in de 2.0 TFSI en 3.0 TDI. Een dynamisch stuur met variabele overbrengingsverhouding is verkrijgbaar in het Audi Drive Select-pakket met de gestuurde sportschokdemping. Het normale Quattro-onderstel van onze 2.0 TDI, dat afgeleid is van dat van de A4/A5, is echter al erg evenwichtig, met een bovengemiddelde ophanging.
Comfort: 168/200
De Q5 ontpopt zich niet alleen als de interessantst rijdende vijfdeurs-Audi, hij heeft ook een bijzonder functioneel en aangenaam interieur qua geluiddemping, instap, ergonomie, steun van de stoelen of bediening van de achterbank (die als optie over 100 millimeter kan worden verschoven).
Functionaliteit: 148/200
De Q5 heeft de wielbasis van de A4 (op 1 millimeter na), maar is 74 millimeter korter, 54 millimeter breder en 226 millimeter hoger... Uiteraard is hij dan ruimer, om nog maar te zwijgen over de horizontaal neerklapbare achterbankrugleuning. De brede gemotoriseerde achterklep, die is gevormd zoals die van de Q7, is wel nogal groot...
Budget: 2.0 TDI: 144/200 - 2.0 TFSI: 124/200 - 3.0 TDI: 136/200
De verbruiksbalans is matig. Hoe kon het ook anders voor een standingvolle SUV? Alles heeft zijn prijs, zelfs de details die de Q5 zijn klasse geven, en die aangeboden worden in packs. De drempelverlichting zit bijvoorbeeld in de lichtmodule, zoals de bevestigingsriem in de koffer bij de koffermodule hoort. Het enige minpuntje qua kwaliteitsindruk is het onderste gedeelte van het dashboard.
Besluit: 2.0 TDI: 776/1000 - 2.0 TFSI: 768/1000 - 3.0 TDI: 788/1000
Onder de wat groot uitgevallen Q7 slaagt de Q5 erin de Audiwaarden met minstens evenveel verve te sublimeren, zonder dat hij ooit voor zijn grote broer hoeft onder te doen. Hij maakt zijn kwaliteiten niet ondergeschikt aan zijn formaat, noch aan zijn gewicht, maar is gewoon wat subtieler geproportioneerd... Het enige wat je hem net als zijn grote broer - maar uiteraard in mindere mate - kunt verwijten, is dat hij subversief is ten opzichte van de CO2-uitstoot. De verbruikscijfers die we optekenden met de viercilinders, vormen daarvan het bewijs. Maar alles bij elkaar hebben zijn drie versies ons bekoord. Dat mag ook wel, met zo'n prijskaartjes...
U kunt de gedetailleerde wegtest van de Audi Q5 2.0 TFSI, 2.0 TDI & 3.0 TDI nalezen in AutoGids 761 van 24/12/2008.
- 2.0 TDI
- Comfort (ophanging, stoelen)
- Weggedrag en rijplezier
- Ruien functioneel interieur
- Uitzonderlijke souplesse, hernemingen
- Goed geleide versnellingsbak
- Voorbeeldige kwaliteitsindruk
- Erg geslaagde geluiddemping
- 2.0 TFSI
- 2.0 TDI
- Vrekkige standaarduitrusting
- Wat teleurstellende acceleraties
- Matig verbruik
- Te diffuus dimlicht (Xenon Plus)
- Te veel elektr(on)ische hulpsystemen
- Ergerlijke parkeerrem
- Inefficiënte achterruitwisser
- 2.0 TFSI
- Vrekkige