In het kort
-
Wegligging
16/18/18 Een reeks aangepaste motoren en nieuwe versnellingsbakken: er is meer te ontdekken aan de Audi Q5 dan gewoon een koetswerk. Het Valvelift aan uitlaatzijde geeft de 2.0 TFSI een vermogen van 211 pk en het koppel van de 2.0 TDI over een breder toerentalbereik. De 3.0 TDI introduceert de schitterende S-Troniczevenbak. Onze TFSI had een Servotronic-stuur, de 3.0 TDI het Dynamic Steering...
-
Veiligheid
Het Servotronic, een optie in de Q5 2.0 TDI, is standaard in de 2.0 TFSI en 3.0 TDI. Een dynamisch stuur met variabele overbrengingsverhouding is verkrijgbaar in het Audi Drive Select-pakket met de gestuurde sportschokdemping. Het normale Quattro-onderstel van onze 2.0 TDI, dat afgeleid is van dat van de A4/A5, is echter al erg evenwichtig, met een bovengemiddelde ophanging.
-
Comfort
De Q5 ontpopt zich niet alleen als de interessantst rijdende vijfdeurs-Audi, hij heeft ook een bijzonder functioneel en aangenaam interieur qua geluiddemping, instap, ergonomie, steun van de stoelen of bediening van de achterbank (die als optie over 100 millimeter kan worden verschoven).
-
Praktische kant
De Q5 heeft de wielbasis van de A4 (op 1 millimeter na), maar is 74 millimeter korter, 54 millimeter breder en 226 millimeter hoger... Uiteraard is hij dan ruimer, om nog maar te zwijgen over de horizontaal neerklapbare achterbankrugleuning. De brede gemotoriseerde achterklep, die is gevormd zoals die van de Q7, is wel nogal groot...
-
Budget
14/12/14 De verbruiksbalans is matig. Hoe kon het ook anders voor een standingvolle SUV? Alles heeft zijn prijs, zelfs de details die de Q5 zijn klasse geven, en die aangeboden worden in packs. De drempelverlichting zit bijvoorbeeld in de lichtmodule, zoals de bevestigingsriem in de koffer bij de koffermodule hoort. Het enige minpuntje qua kwaliteitsindruk is het onderste gedeelte van het dashboard.
18/18/18 Onder de wat groot uitgevallen Q7 slaagt de Q5 erin de Audiwaarden met minstens evenveel verve te sublimeren, zonder dat hij ooit voor zijn grote broer hoeft onder te doen. Hij maakt zijn kwaliteiten niet ondergeschikt aan zijn formaat, noch aan zijn gewicht, maar is gewoon wat subtieler geproportioneerd... Het enige wat je hem net als zijn grote broer - maar uiteraard in mindere mate - kunt verwijten, is dat hij subversief is ten opzichte van de CO2-uitstoot. De verbruikscijfers die we optekenden met de viercilinders, vormen daarvan het bewijs. Maar alles bij elkaar hebben zijn drie versies ons bekoord. Dat mag ook wel, met zo'n prijskaartjes...