- Score redactie /20
Het begon allemaal met de lancering van de BMW X6 in 2008. Op dat ogenblik waren SUV’s al tien jaar aan een steile opmars bezig en zochten constructeurs manieren om de hoge architectuur te verenigen met de sportiviteit van een coupé. Het concept van de Sports Activity Coupé was geboren en zou al snel gekopieerd worden door de concurrentie, zowel door Mercedes met de GLE Coupé als recenter door Lamborghini en Porsche met de Urus en de Cayenne Coupé. In Ingolstadt wordt sinds 2018 de Q8 gebouwd, en die is nu verkrijgbaar in een eerste sportieve versie, aangedreven door een V8-TDI met microhybridesysteem.
Een verrassende keuze in het licht van de elektrische markttrends, maar niet helemaal onlogisch volgens de Duitse constructeur, aangezien 90 procent van de Audi’s Q7 en Q8 met een zelfontbrander onder de kap wordt verkocht. In afwachting van de toekomstige RS-versie, die al werd betrapt op de Nürburgring, richt de SQ8 zijn pijlen op de Europese markt in het algemeen en Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland en Frankrijk in het bijzonder. Wij vragen ons vooral af of een dergelijk formaat nog wel verenigbaar is met een sportief karakter.
- Prinselijk comfort, geluiddemping
- Vrachtwagenkoppel van de V8-TDI
- Onvermoed efficiënt onderstel
- Redelijk' verbruik
- Assemblagekwaliteit
- Weinig competitief prijskaartje
- Stuur en remmen kunnen beter
- Fiscaal weinig interessant
- Verhouding buitenmaten-binnenruimte
- Hoog gewicht
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!