In het kort
-
Rijdynamiek
Dankzij zijn meesturende achterwielen en zijn actieve antirolstangen legt de SQ8 op bochtige wegen een onvermoede levendigheid aan de dag. Hij rijdt evenwichtig en nauwkeurig voor een auto van 2,4 ton en is het ‘S’-logo van het merk dus meer dan waard. De V8-TDI heeft koppel te over en werkt harmonieus samen met de Tiptronic-automaat, die bij een sportieve rijstijl echter zijn beperkingen heeft. Ook minder positief is de feedback van de remmen en de stuurinrichting.
-
Veiligheid
Gezien zijn forse afmetingen beschikt de SQ8 over een brede waaier aan sensoren en camera’s om ongevallen in de stad te voorkomen. Die laatste komen soms wat opdringerig over, maar zijn gezien het matige zicht rondom bijzonder nuttig bij het manoeuvreren. Toch mag je niet blindelings vertrouwen op de 360-gradencamera, die de neiging heeft om de proporties wat te vervormen. Zijdelingse airbags achterin zijn als optie te krijgen.
-
Comfort
Op slechte wegen verricht de pneumatische ophanging wonderen. De optionele S-sportstoelen (1.570 euro) onderscheiden zich door hun zachte vulling en massagefunctie (1.850 euro). Ook de achterpassagiers worden niet verwaarloosd en kunnen de elektrische zonneschermen voor de zijruiten en achterruit bedienen. De geluiddemping is bijzonder verzorgd, behalve in eerste en tweede versnelling, waar de V8 TDI zijn karakter niet helemaal kan verbergen.
-
Praktische kant
In tegenstelling tot de Q7 heeft de SQ8 geen derde stoelenrij. Bovendien wordt zijn laadvolume beperkt door de aflopende daklijn. Toch beschikt hij nog steeds over een royale kofferruimte, die voorwerpen met een lengte van ruim twee meter kan vervoeren dankzij de neerklapbare achterbank. Met zijn vrachtwagenkoppel mag de SQ8 bovendien een geremde aanhangwagen tot 3,5 ton trekken. In het interieur zijn de opbergvakken volumineus maar weinig innovatief.
-
Connectiviteit
De SQ8, die met het internet is verbonden, beschikt over het MMI Plus-navigatiesysteem, dat diverse diensten (Car-to-X, Audi Connect) gebruikt om de rijtijd te optimaliseren. De interface is compatibel met Android Auto en Apple CarPlay en maakt het mogelijk om een smartphone te verbinden met de antenne van de wagen. De wifiverbinding is inbegrepen en ook de Amazon-dienst Alexa is beschikbaar. Het startscherm van het multimediasysteem is echter niet personaliseerbaar, in tegenstelling tot de Virtual Cockpit.
-
Budget
In vergelijking met zijn concurrenten met verbrandings-, hybride- of elektromotor lijkt 106.070 euro ons te duur voor de SQ8. Zijn standaarduitrusting is niet vrekkig, maar de optielijst doet de prijs snel stijgen. Bovendien is hij fiscaal weinig interessant (tenzij je er een lichte vracht van maakt). Gelukkig maakt zijn relatief redelijke verbruik (10 tot 12 l/100 km) veel goed. De garantie-uitbreiding tot drie jaar of 120.000 kilometer is gratis. Rest nog de catastrofale waardevermindering van dit soort auto’s...
Hoewel hij niet op kan tegen de nieuwe golf van hybride en elektrische SUV’s, blijft de SQ8 een uitgelezen reisgezel. Hij toont zich even onberispelijk op de snelweg als verrassend bij een dynamische rijstijl. Op zijn performante en relatief zuinige V8 TDI-motor hebben we weinig aan te merken. Anderzijds kun je gezien zijn gepeperde basisprijs maar beter een dikke portefeuille hebben. Over de filosofische kwestie wat het nut van een dergelijke wagen is in ons vlakke landje, laten we u zelf oordelen…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!