- Score redactie 15.73 /20
Het lijkt maar een detail, maar een belangrijke stap is gezet. Voor zover we ons kunnen herinneren, heeft BMW zich nooit ingelaten met driecilinders – laat staan dat het die zou combineren met achterwielaandrijving. Al lijkt ook die traditie op de helling te staan, of toch voor de modellen in de middenklasse – de volgende 1-Reeks wordt namelijk een voorwieltrekker. In afwachting durft BMW alvast een onwaarschijnlijke combinatie aan: een overlangs opgestelde driepitter die de achterwielen aandrijft. Een unicum op de markt, tenminste bij de diesels, want wat benzinemotoren betreft, was de Caterham 165 de Beiers te snel af. Nadat eerder zowat het hele gamma al overstapte op viercilinders, moet dit een nieuwe kaakslag zijn voor de liefhebbers van het merk – voor wie een echte BMW nog altijd zes cilinders telt...
Klanten die bekommerd zijn om hun budget – en fleetbeheerders nog meer – wrijven zich daarentegen al in de handen. We leven in een tijd van downsizing en de driecilinderarchitectuur is populairder dan ooit, al was het maar vanwege haar voordelen qua CO2-uitstoot. Op dat vlak werpt de 116d EfficientDynamics Edition zich op als de zuinigste en schoonste BMW uit het gamma. Zijn CO2-normuitstoot van 89 g/ km (met wielen van zestien duim) vormt het zoveelste bewijs van de volharding van de Beierse ingenieurs. Benieuwd of die ecologische muilband de sympathieke persoonlijkheid van de 1-Reeks niet te sterk aantast...
- Zachte en aangename motor
- Laag verbruik
- Rijhouding, goede Sport-stoelen
- Stille driecilinder
- Iets uitgebreidere standaarduitrusting
- Fiscaal interessant
- Duur voor een driecilinder
- Instap naar achteren (driedeurs)
- Moeizame hernemingen in vijfde en zesde
- Ecobanden niet geschikt voor sportieve rijstijl
- Verschil met oude 116d-viercilinder?
In dit artikel : BMW, BMW 1 Reeks