In het kort
-
Techniek
BMW’s kleinste dieselmotor biedt een aanvaardbaar dynamisme, maar mist wat persoonlijkheid. Wel pakt hij uit met een laag verbruik, dat weinig gevoelig is voor je rijstijl. Zijn lange versnellingsbakverhoudingen drukken het toerental (1.850 o/m bij 120 km/h in zesde), wat ook een plus is voor het geluidscomfort. In tegenstelling tot de 116d tout court is de EfficientDynamics Edition niet verkrijgbaar met de achttrapsautomaat, maar wordt hij enkel geleverd met een manuele zesbak.
-
Wegligging
De 116d EfficientDynamics Edition doet BMW’s reputatie inzake wegligging alle eer aan. Logisch ook, want los van de motor en de opgefriste look staat de gefacelifte 1-Reeks nog op hetzelfde onderstel als de oude versie. De achterwielaandrijving en de gunstige gewichtsverdeling nodigen uit om op bochtige wegen pas laat in de remmen te gaan en vroeger opnieuw gas te geven. Alleen de Michelin Energy Savers zetten een beetje een domper op het potentieel van dit chassis.
-
Veiligheid
Als moderne premiummiddenklasser kan de 1-Reeks standaard rekenen op een ABS, een stabiliteitscontrole, een noodrembekrachtiger, een elektronische functie die de werking van een sperdifferentieel simuleert, een bandendrukcontrole en een noodoproepfunctie. Het is alleen jammer dat je moet bijbetalen voor het Driving Assistant-pakket, dat een botswaarschuwing omvat, een spoorassistent en een vermoeidheidsdetectie, al valt de meerprijs van 530 euro best mee.
-
Comfort
Een 1-Reeks is al bij al voldoende ruim. Onze Sport-uitvoering had voorin twee sportstoelen, die een toonbeeld mogen worden genoemd qua ergonomie en steun. Achterin is het wat minder goed zitten, als gevolg van een gebrek aan reliëf op de achterbank. In de driedeurs-Sportshatch is het bovendien niet voor de hand liggend om elegant naar achteren in te stappen. De ietwat soepel gedempte ophanging komt uiteraard het veercomfort ten goede.
-
Praktische kant
Aangezien onze testauto een Sport was, kon hij rekenen op het Opbergpakket. Dat omvat kleine dingetjes die in de dagelijkse praktijk erg handig kunnen zijn, zoals een haakje en opbergnetten in de koffer, naast een rommelbakje links van het stuur. Het laadvolume is niet oninteressant en je kunt de achterbank neerklappen om van de Sportshatch een kleine shooting brake te maken. De vrij hoge laaddrempel en nogal smalle laadopening bemoeilijken het in- en uitladen wel enigszins.
-
Budget
De instapprijs van deze BMW is best interessant: met 24.150 euro zit je niet ver van een VW Golf 1.6 TDI. Het probleem is dat je je al snel laat meeslepen in het BMW-universum en in de optielijst begint te snuisteren. En een 116d EfficientDynamics Edition met een uitrusting een premiummiddenklasser waardig kost dan ook al snel tegen de 30.000 euro. Dat is al niet meer zo budget-vriendelijk... Gelukkig blijft het verbruik erg redelijk, zelfs voor wie veel rijdt.
Met de nieuwe 116d EfficientDynamics Edition bevestigt BMW zijn reputatie als motorenbouwer ook onderaan in het gamma. Als voorlopig enige achterwiel-aandrijver met een driecilinder-diesel op de markt kan de middenklasser uit München alvast prat gaan op zijn technisch bijzondere karakter, een commercieel argument dat hij naar voren kan schuiven in vergelijking met zijn rivalen, die het houden bij een viercilinder. Los daarvan gaat het vooral om een rationalisering van het motorgamma, aangezien de driecilinder-diesel niet echt zuiniger is noch beter presteert dan de 1.6-viercilinder die hij vervangt. De motor is misschien niet van de pittigste, maar op het vlak van de wegligging is het zo geroemde BMW-rijplezier wel van de partij. Qua prijs zit de 116d EfficientDynamics Edition, die minder duur is dan de oude vier-cilinderversie, precies tussen de Audi A3 Ultra en de Mercedes A 160 CDI in. De strijd kan dus opnieuw beginnen.