- Score redactie 16.00 /20
De merkadepten zien hun rijplezier vandaag bedreigd worden door steeds meer geautomatiseerde bedieningen, of het nu gaat om de versnellingsbak of de rijprogramma's die de motorsturing, de schakelpatronen, de elektrische stuurbekrachtiging en soms zelfs de ophanging bepalen. Ook hier moet je wennen aan de wildgroei van de elektronica, een overgang die moeilijk te verteren is voor wie van BMW's hield voor de natuurlijke mechanische sensaties die ze - meer dan andere wagens - verschaften. De enige filosofische wijziging die de liefhebbers tot dusver bespaard is gebleven, is een eenvolumer in het gamma. Daar moet men bij BMW niet van weten en dus biedt de constructeur ze ook (nog?) niet aan, laat staan voertuigen die louter bestemd zijn voor personen- of goederenvervoer. Maar alles welbeschouwd is het enige model dat vandaag enigszins in de buurt komt, de Gran Turismo. Meer nog dan de Touring, want deze lange vijfdeurs biedt zijn inzittenden niet alleen meer zitruimte dan de break, maar ook een groter koffervolume. In tegenstelling tot wat zijn naam doet vermoeden, is de Gran Turismo dus de meest functionele van alle BMW's.
- Uitzonderlijke binnenruimte, vooral achterin
- Algemeen comfort van een hogere categorie
- Gigantische en makkelijk toegankelijke koffer
- Instap (verhoogde zitting)
- Minieme meerprijs t.o.v. 3-Reeks Touring
- Vijfdeurslimousine voor interessante prijs
- Vrekkig optiebeleid (zelfdimmende spiegel)
- Veiligheidsuitrusting vaak niet standaard
- Minder rank silhouet
- Gadgetachtige elektronische systemen
- Achterbank niet verschuifbaar
- Concurrent voor de 5-Reeks?
In dit artikel : BMW, BMW 3 Reeks