In het kort
-
Techniek
In een eerste fase neemt de Gran Turismo de motoren over van de berline en Touring, met uitzondering van de 316i, 316d en 330d, terwijl de EfficientDynamics Edition van de 320i en 320d en de ActiveHybrid3 het alleenrecht blijven van de lichtere berline. De Gran Turismo bestaat dus als 318d, 320d, 320i, 328i en 335i. Van de eerste drie motoren bestaat in België ook een toegeknepen variant - 136 in plaats van 143 pk. Er is keuze tussen een manuele zesversnellingsbak en een achttrapsautomaat.
-
Wegligging
De Gran Turismo is 20 centimeter langer dan de berline en Touring, waarvan 11 centimeter voor rekening is van de wielbasis, maar heeft ook een 8 centimeter hoger dak. De spoorbreedte is identiek. Zijn banden, standaard 17 of als optie 18 duim groot, hebben een iets grotere flankhoogte met het oog op een groter rijcomfort zonder aan dynamiek in te moeten boeten. Deze grote 3-Reeks stuurt amper minder direct en gaat nauwelijks meer rollen op een veeleisend bochtig parcours.
-
Veiligheid
De Gran Turismo is potiger dan de berline en Touring, maar heeft dezelfde remmen om 75 kilo (in vergelijking met de break) of 145 kilo (ten opzichte van de berline) extra tot stilstand te brengen. De rijhulpsystemen zijn identiek. Het valt te begrijpen dat je moet bijbetalen voor de ongevalpreventiesystemen, maar dat je op dit niveau in de buidel moet tasten voor een elektrochrome binnenspiegel, een regen- en lichtsensor, xenonlampen en een snelheidsregelaar, is een brug te ver.
-
Comfort
De Gran Turismo is zowat de vijfdeurslimousineversie van de 3-Reeks. Zonder dat hij zich minder spontaan gedraagt dan zijn stamvader, biedt hij een rijcomfort dat op gelijke hoogte staat met dat van een verlichte 5-Reeks berline of Touring. Door de bijna 6 centimeter hogere zittingen en het hogere dak neem je net zo gemakkelijk plaats als in een eenvolumer. Dankzij het isolerende zonnescherm in het plafond brengt het panoramische dak het thermische welzijn niet in het gedrang.
-
Praktische kant
Een hoge zitpositie, ruimte te over en een goed zicht rondom zijn cruciaal voor de sereniteit aan boord als je files moet trotseren. De 3-Reeks Gran Turismo heeft dus anticlaustrofobische eigenschappen die je noch in de berline, noch in de break terugvindt. Op zuiver praktisch vlak biedt hij het minimumkoffervolume van een 5-Reeks, 25 liter meer dus dan een 3-Reeks Touring. Als optie kan de rugleuning van de achterbank in helling worden versteld.
-
Budget
Objectief gezien biedt de Gran Turismo meer dan een 3-Reeks Touring en is zijn meerprijs van 1.550 euro gerechtvaardigd. Daarvoor krijg je niet alleen een grotere auto, maar ook de mobiele spoiler en de gemotoriseerde kofferklep. Gezien de huidige crisis zou een kaderlid dat een firmawagen zoekt maar geen recht (meer) heeft op een 5-Reeks, wel eens een waardige vervanger kunnen vinden in de 3-Reeks Gran Turismo. Qua standing hoeft hij amper onder te doen.
De 3-Reeks Gran Turismo biedt net zoveel rijplezier als de berline, meer kofferruimte dan de Touring en meer zitruimte achterin dan een 5-Reeks berline (of Touring). Deze supervijfdeurs doorbreekt letterlijk de categoriegrenzen, op het gevaar af het gamma te desegmenteren en ons ervan te weerhouden om het hogerop te gaan zoeken. Zeker als je weet dat de zuinigste motor uit het aanbod, de 318d, net zo sober met brandstof omspringt als we gewoon zijn in de kleinere modellen. In combinatie met de achttrapsautomaat is hij bovendien geen greintje minder schitterend, geïnspireerd en aangenaam in de omgang. Kortom, in de 3-Reeks Gran Turismo zit heel wat 3-Reeks, zonder dat het ooit te veel wordt.