- Score redactie 15.28 /20
Behalve hun rol van vaandeldrager werpen topklasseberlines zich – net als (super)sportwagens trouwens – eveneens op als uitstalraam voor hun constructeur. Niet zelden hebben ze de eer om nieuwe technologieën in te wijden op het vlak van comfort, veiligheid, connectiviteit en gewichtsbesparing. Dat gaat in dit segment makkelijker, omdat de kostprijs gezien de hoge positionering van dergelijke modellen van ondergeschikt belang is. Later worden diezelfde technologieën dan veralgemeend naar de rest van het gamma.
Zo meet ook elke nieuwe 7-Reeks zich een aantal primeurs aan. De vierde generatie bijvoorbeeld, getekend door Chris Bangle, schudde de stijlcanons van het merk grondig door elkaar, maar koos ook als eerste BMW voor digitale technologie, onder meer door de iDrive-interface te introduceren. De zesde en jongste generatie van deze topklasseberline evolueert verder in die richting. Hoewel het design discreter oogt, wijdt de nieuwe 7-Reeks een bediening met handgebaren in voor datzelfde iDrive-systeem, dat in de loop der jaren sterk is geëvolueerd. Bovendien laat hij zich als eerste auto ter wereld op afstand parkeren. Toptechnologie met andere woorden, die uiteraard hand in hand gaat met een hoog niveau van luxe en prestige.
- Sublieme combinatie motor-versnellingsbak
- Sportief temperament in eerste klasse
- Assemblage, afwerking, bouwkwaliteit
- Motor toch hoorbaar ondanks geluiddemping
- Koetswerkondersteuning, filtering ophanging
- Technologisch up-to-date
- Basisprijs, talloze en dure opties
- Beperkingen virtuele bediening met gebaren
- Opdringerige en brutale spoorassistent
- Uithoudingsvermogen remmen bij sportieve rijstijl
- Te weinig communicatief stuur
- Niet verkrijgbaar met vierwielaandrijving
In dit artikel : BMW, BMW 7 Reeks
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!