In het kort
-
Techniek
De zescilinder-in-lijn verleidt vooral door zijn brede nuttige toerentalgebied: hij maakt zijn koppel van 450 Nm vrij van 1.400 tot 5.000 o/m en levert vervolgens zijn 326 pk tussen 5.500 en 6.500 o/m. Van een onderbreking in de acceleraties is dus geen sprake, temeer omdat de uitmuntende achttrapsautomaat de verhoudingen naadloos aan elkaar rijgt. Zo heeft deze limousine al veel weg van een sportwagen. Bij een wat rustigere rijstijl blijkt hij bovendien relatief zuinig.
-
Wegligging
Van de antirolstangen tot de schokdempers, de hele ophanging van de 7-Reeks wordt elektronisch gestuurd. Daarmee gaat hij geen enkele oneffenheid uit de weg. Hij weet namelijk perfect wat er komt dankzij zijn talloze sensoren en gps-coördinaten, waardoor hij alle parameters tijdig kan aanpassen. In de nieuwe Adaptive-modus gedraagt de 7-Reeks zich het nauwkeurigst en homogeenst en benut hij al het potentieel van zijn zescilinder... op voorwaarde dat je op droog wegdek rijdt.
-
Veiligheid
Een fileassistent, een 360-gradencamera, laserkoplampen, een systeem dat aanrijdingen opzij en achteraan voorkomt, een actieve snelheidsregelaar met stop-startfunctie, een automatische parkeerassistent: we kunnen gerust stellen dat BMW het grove geschut heeft bovengehaald op het gebied van de veiligheid. Alleen de actieve spoorassistent wist ons niet te overtuigen. Die blijkt te opdringerig, brutaal zelfs in zijn interventies om ons op het juiste pad te houden.
-
Comfort
De elektronisch gestuurde ophanging garandeert de inzittenden een opmerkelijke schokdemping als aanvulling op de Comfortstoelen. Die zijn elektrisch verstelbaar in alle versies. Het is alleen jammer dat ze bij een dynamische rijstijl wat zijdelingse steun missen. Voor geklimatiseerde exemplaren of een massagefunctie moet u bijbetalen, maar de stoelverwarming is standaard. Ook het stuurwiel en de armsteunen kunnen verwarmd worden – tegen meerprijs uiteraard.
-
Praktische kant
De nieuwe 7 is 2 centimeter langer dan zijn voorganger en gebruikt die extra lengte om het koffervolume uit te breiden van 500 naar 515 liter. De koffer is bovendien erg diep, zodat een kinderwagen in de lengte kan worden vervoerd. De achterbank kan wel niet worden neergeklapt. Wel kan ze worden omgevormd tot een semislaapbank. Het Gentleman-pack maakt het mogelijk om de voorste passagiersstoel te bedienen vanaf de achterbank om zo een vorstelijke beenruimte vrij te maken.
-
Budget
Met een basisprijs van 93.659 euro positioneert de 740i zich in het gemiddelde van zijn segment. Een Audi A8 is merkelijk minder duur, maar die loopt dan ook op zijn laatste benen. De Jaguar XJ en Mercedes S-Klasse hebben in ruil voor hun meerprijs vierwielaandrijving. Wie zich wil verzekeren van een totale gemoedsrust, kan het onderhoudsprogramma Serenity onderschrijven, dat 48 maanden of 80.000 kilometer loopt en beschikbaar is vanaf 43,48 euro per maand inclusief vervangwagen.
Met elke nieuwe generatie van de 7-Reeks bestendigt BMW zijn dominantie op het gebied van digitale technologie. Dat doet de constructeur ook nu weer, met een gloednieuwe bediening met gebaren, die de verdienste heeft zowel op de vingers als op de ogen te reageren. Minder lof hebben we voor de actieve spoorassistent, die de nodige verfijning in zijn interventies mist. Voor het overige wist de 740i ons op heel wat vlakken te overtuigen: in de eerste plaats door zijn homogene aandrijfgeheel, dat de indruk geeft alles aan te kunnen zonder zich ooit te forceren. Vervolgens door zijn mooie evenwicht op de weg, dat comfort, dynamisme en efficiëntie wonderwel weet te combineren. En tot slot door zijn moderne karakter en zijn rijkelijke uitrusting, die potentiële kopers ongetwijfeld heel wat studiewerk belooft. Wat die optielijst betreft, is het overigens nog altijd een evenwichtsoefening tussen je behoeften enerzijds en je budget anderzijds.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!