- Score redactie 15.00 /20
Zonder een volledig historisch overzicht te geven willen we er toch even aan herinneren dat het vaderschap van de hybride toekomt aan Toyota/Lexus. De grootste Japanse constructeur ontwikkelde zijn serieel-parallelle systeem (HSD of hybrid synergy drive) van nul, om te komen tot een origineel aandrijfgeheel waarbij de versnellingsbak overboord werd gegooid. De westerse constructeurs kozen ervoor om prioriteit te geven aan een drukgevoede verbrandingsmotor, waaraan ze een elektromotor koppelen waarvan het vermogen zelden 50 pk overstijgt. Zo is het natuurlijk makkelijk pochen de eerste te zijn om lithium-hoogspanningsbatterijen te gebruiken (die compact zijn en slechts een lage capaciteit hebben)... En wat biedt BMW in dit jonge segment van modellen met zowel een verbrandings- als een elektromotor? Een onbetaalbare light hybrid ActiveHybrid7 (112.300 euro, of zelfs 120.300 voor de lange limousineversie, voor een biturbo-V8 van 449 pk gecombineerd met een elektromotor van... 20 pk), geflankeerd door de krachtige bimodale X6 ActiveHybrid (107.000 euro voor een biturbo-V8 van 407 pk en 91 plus 86 elektrische pk's) en daartussenin de redelijker ActiveHybrid5 (65.500 euro, met een drukgevoede zescilinder van 306 pk, gecombineerd met een elektromotor van 55 pk).
- Eersteklasprestaties van 535i-niveau
- Stilte en comfort tijdens het rijden
- Werking hybride- en stop-startsysteem
- Twee auto's in één (Sport+ en Eco Pro)
- Standingvolle uitrusting en opties
- Overtuigend laag verbruik in Eco Pro-stand
- Gewicht t.o.v535i
- Meerprijs t.o.v535i
- Lager verbruik weegt niet op tegen meerprijs
- Kleiner koffervolume als gevolg van batterij
- Geen neerklapbare achterbank of skiluik
- Absoluut gezien hoge prijs
In dit artikel : BMW, BMW 5 Reeks