- Score redactie 14.14 /20
De C4 Cactus is met geen enkele bestaande auto te vergelijken. Sommigen noemen hem een cross-over - een term die u¨berhaupt weinig zegt - anderen beschouwen hem als een mini-SUV, maar ook daar onderscheidt hij zich van zijn concurrenten, aangezien hij smaller en veel minder hoog is. Dat verklaart waarom de C4 Cactus een mutant lijkt in het huidige autolandschap. Op basis van het feit dat zijn stijl er zo uit springt, zijn we nog het meest geneigd om hem naast de Nissan Juke te zetten. Kortom, Citroën houdt ervan de grenzen te vervagen. En geen klein beetje, want hoewel de Cactus het voorvoegsel 'C4' kreeg, heeft hij in feite weinig gemeen met de middenklasser van het merk. Technisch gesproken staat hij immers op het platform van de C3 Picasso, al werd de wielbasis daarvan met 5 centimeter verlengd (waardoor ze even lang is als die van de C4...). Dat laatste werd natuurlijk gedaan om meer plaats te kunnen bieden, wat ook gelukt is, want de nuttige ruimte staat inderdaad op het niveau van die in een goede middenklasser. Dat is niet alleen te danken aan de wielbasis, maar ook aan het feit dat de passagiersairbag in het plafond is ingewerkt, waardoor de ontwerpers het handschoenkastje hoger konden plaatsen en het dashboard bijna tegen het schutbord konden kleven. De C4 Cactus staat met andere woorden bol van de goede vondsten, een bewijs dat ze bij PSA nooit verlegen zitten om ideeën. Daarnaast zijn er natuurlijk de Airbumps, de luchtkussens die de flanken en de hoeken van de achterbumper beschermen tegen kleine aanrijdingen, maar ook het panoramadak met zijn uitstekende thermische bescherming en het Magic Wash, dat de helft minder sproeivloeistof nodig heeft om de voorruit te reinigen. Stuk voor stuk innovaties die niet alleen in de smaak zullen vallen bij klanten op zoek naar veelzijdigheid, maar ook bij de motorbouwers. Nieuwigheden zoals het Magic Wash en het warmtewerende glazen dak, dat een zonnescherm overbodig maakt, dragen namelijk bij tot substantiële gewichtsbesparingen.
- Origineel concept, look, personalisering
- Heel wat goede ideeën en slimme vondsten
- Interessante interieur- en kofferruimte
- Algemeen comfort (stoelen, ophanging)
- Uitgebreide connectiviteit
- Verbluffend zuinige BlueHDi
- Afwerking kan beter
- Uitrustingslacunes (vooral op veiligheidsvlak)
- Geluiddemping op de snelweg
- Ergonomie van aanraakscherm
- Toegang tot koffer (hoge drempel)
- Lange vijfbak, moeizame hernemingen
In dit artikel : Citroën, Citroën C4 Cactus