Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Citroën C4 Cactus BlueHDI

In het kort

  • Techniek

    De van een SCR-katalysator voorziene BlueHDi-motor is een aangename, discrete en verbazingwekkend soepele krachtbron. Op enkele specifieke oefeningen na sluit hij vrij goed aan bij de lange spreiding van de versnellingsbak, die een beetje een domper zet op de hernemingen, maar ook het brandstofverbruik drukt. Wat dat betreft, komt de C4 Cactus al zijn beloften na. Je kunt makkelijk rond de 5,5 l/100 km blijven, wat gezien het huidige economische klimaat mooi meegenomen is.

  • Wegligging

    Het platform is dat van de C3 Picasso, zij het dan met een verlengde wielbasis, een grotere spoorbreedte en een lager koetswerk. Die morfologie verzekert een mooie stabiliteit, al hadden we graag een iets levendigere voortrein gezien, evenals een minder trage en beter gecentreerde stuurinrichting (rechtuitstabiliteit). Dat gezegd zijnde kan deze Citroën een sereen weggedrag voorleggen. De remmen zijn eveneens van een hoog niveau, mede dankzij het beperkte gewicht.

  • Veiligheid

    Door het Platform 1 te gebruiken was het helaas niet mogelijk om moderne veiligheidssystemen te voorzien, wat jammer is voor een auto met zo'n avant-gardistische look. De rijhulpmiddelen zijn dus bijzonder klassiek, behalve wat betreft de frontale passagiersairbag, die in het plafond werd geïntegreerd, zodat het dashboard dichter bij het schutbord kon worden geplaatst en er meer ruimte overblijft voor het interieur. Dat niemand daar eerder aan gedacht heeft...

  • Comfort

    De C4 Cactus probeert het comfort van de Hydractiveophanging te evenaren. Dat is min of meer gelukt, behalve voor kleine oneffenheden (korrelig wegdek, dwarsnaden), waar wat schokken waarneembaar zijn. Globaal gesproken komt de Cactus echter comfortabel uit de hoek, ook wat de erg originele en zachte bekleding betreft. Alleen de geluiddemping laat wat te wensen over, vooral op snelwegen, waar je zelfs bij courante snelheden je stem moet verheffen.

  • Praktische kant

    Het interieur van de C4 Cactus is verbazend ruim in verhouding tot de buitenafmetingen, net als de koffer. Alleen jammer dat de toegang zo hoog en smal is en dat Citroën enkele misplaatste besparingen heeft doorgevoerd, zoals een achterbank uit één stuk waarvan enkel de rugleuning kan worden neergeklapt. Een vlakke laadvloer is dus niet mogelijk. Bovendien hebben we onze twijfels bij de kwaliteit van enkele materialen, maar de standaarduitrusting is correct.

  • Budget

    Vergis je niet: de C4 Cactus mag dan wel een 'essentiële' wagen zijn, hij is helemaal niet zo goedkoop als een Dacia Duster, integendeel zelfs. Met een krachtigere motor, zoals de BlueHDi, en een mooie afwerking kan de prijs zelfs oplopen tot meer dan 23.000 euro. Echt democratisch is dat niet meer, al heb je voor die prijs dan wel de topversie. Belangrijk om weten is dat de AirBumps kunnen worden vervangen na een ongeval. Dat zou bovendien niet meer kosten dan 100 euro.

Citroën C4 Cactus BlueHDI
Conclusie / Citroën C4 Cactus BlueHDI

De C4 Cactus heeft niet de blingbling van een DS-product, maar rijdt toch nergens onopgemerkt voorbij. Met dank aan zijn verfrissende uitstraling - en zijn Air-Bumps, die al even druk besproken worden als de kunststof bescherming op wijlen de Renault R5 GTL in 1976 - maar vooral aan zijn rijkelijke interieurruimte, die door terug te keren naar de essentie perfect aansluit op de vraag naar eenvoudigere wagens. Eenvoudiger, maar niet simplistisch. De C4 Cactus gaat niet zover in zijn soberheid als een Dacia. Deze benadering van een niet-beperkende 'essentiële' wagen doet een beetje denken aan de filosofie van de eerste Skoda's of zelfs die van de eerste Renault Twingo, die ondanks zijn beperkte ontwikkelingsbudget heel wat frisse ideeën meekreeg. Dat is deze Fransman: een vat boordevol goede ideeën, een interessant plaatsaanbod, moderne wegprestaties, een unieke en kleurrijke look en een connectiviteit op niveau van zijn tijd. Daarmee heeft hij heel wat verleidelijke troeven in huis, al kun je hem een aantal ongerechtvaardigde besparingen aanwrijven, zoals de eendelige en vaste achterbank en de zijruiten die niet kunnen worden opengeschoven. Die details verdwijnen echter al snel in het niet. De C4 Cactus heeft ons bijzonder aangesproken, al zijn we nog steeds van mening dat zijn prijs ook wat meer basic had mogen zijn. Wie de zuinige en aangename BlueHDi-versie wil aankleden met een degelijke uitrusting, ziet de prijs namelijk al snel oplopen.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker