Nu de Insignia al een tijdje uit beeld is, moet de Grandland het nieuwe vlaggenschip worden van Opel. En dus is deze tweede generatie flink gegroeid: met zijn lengte van 4,65 meter, zijn breedte van 1,90 meter en zijn hoogte van 1,66 meter is deze SUV 17,3 centimeter hoger, 4,9 centimeter breder en 3,6 centimeter hoger geworden.
Design: koetswerk Opel Grandland
Net zoals zijn voorganger is deze tweede generatie opnieuw technisch gebaseerd op de Peugeot 3008 en 5008, maar werd die techniek verpakt in een typisch Opel-kleedje. Met als blikvangers het Opel Vizor (dat de koplampen, het radiatorrooster en het merklogo inkapselt onder een zwart masker) en het Opel Compass (de centrale naad die over de motorkap loopt en die ook zichtbaar is van achter het stuur).
In zijn geheel vertoont het koetswerk evenwichtige proporties, met veel rechte oppervlakken en eenvoudige, maar elegante lijnen. Korte overhangen en een lange wielbasis verlenen het profiel een gestrekt karakter, dat nog extra in de verf wordt gezet als je voor het dak in contrasterend zwart kiest. Opel besteedde ook heel wat aandacht aan de lichtsignatuur voor- en achteraan, waarvoor het merk teruggreep naar zogenoemdeedge lighting.
Design: interieur Opel Grandland
Die wielbasis van liefst 2784 millimeter verzekert de Grandland van aanzienlijk wat binnenruimte. Ook achterin kunnen probleemloos twee flink opgeschoten volwassenen mee, terwijl de koffer een riant volume heeft van 610 liter (1.950 liter met de drie delen van de achterbank neergeklapt). Anders dan bij de Peugeot 5008 – en bij de nochtans merkelijk compactere Frontera – is van een derde zitrij echter geen sprake.
Voorin oogt het dashboard vrij somber, maar met zijn horizontale lijnen tegelijk modern. Het is bovendien bekleed met materialen die er aangenaam uitzien en ook zo aanvoelen – dat geldt eveneens voor de stoffen op basis van gerecycleerd kunststof. In elk geval is er nog maar weinig hard plastic te bespeuren.
Anders dan bij de Peugeot 5008 – en bij de nochtans merkelijk compactere Frontera – is van een derde zitrij echter geen sprake.
De cockpit is wat klassieker ingericht dan bij de Peugeot-neefjes. Het display van 10 duim voor de digitale instrumenten kan optioneel worden aangevuld met een bijzonder compleet en efficiënt head-updisplay, terwijl het centrale scherm van 16 duim gezegend is met een vrij intuïtieve menustructuur en knappe graphics. Opel was zo verstandig om onder dat scherm te voorzien in afzonderlijke bedieningsknoppen voor de klimaatregeling, maar behepte het stuurwiel dan weer met minder gebruiksvriendelijke verzonken knoppen.
De middenconsole is praktisch ingericht. De hendel voor de automaat en de schakelaars errond kennen we intussen uit tal van Stellantis-producten. Verder is de Grandland voorzien van nieuwe Intelli-Seat-stoelen (nog altijd met AGR-certificaat), die in hoge mate bijdragen tot het comfort tijdens lange ritten, onder meer dankzij een centrale groef in de zitting die de druk op je wervelkolom zou verminderen.
Weggedrag en rijcomfort Opel Grandland
En lange ritten, dat is een kolfje naar de hand van deze Opel Grandland en zijn stevige, maar goed gedempte ophanging die koetswerkbewegingen netjes intoomt. Voeg daar een doorgedreven geluiddemping en een bijzonder compleet arsenaal aan (goed werkende) ADAS-rijhulpsystemen aan toe, net als een vlotte en snelle connectiviteit (inclusief een stemassistent die dankzij ChatGPT al je verzuchtingen begrijpt), en het plaatje klinkt haast te mooi om waar te zijn.
Want inderdaad, enige nuance is op haar plek – of toch in deze Hybrid-variant. Die doet namelijk een beroep op de intussen welbekende 1.2-driecilinder-turbo, gekoppeld aan een gerobotiseerde zesversnellingsbak en een milde vorm van elektrische ondersteuning. Met zijn 136 pk en 230 Nm valt dat geheel toch wat te licht uit voor deze bonkige Grandland, die leeg al 1,6 ton op de weegschaal zet.
Prestaties en verbruik Opel Grandland
Met alle gevolgen van dien: een tijd van 10,2 seconden om van 0 naar 100 km/u te sprinten is anno 2025 weinig indrukwekkend. En dat is dan nog gemeten met enkel de bestuurder in de auto; volgeladen heeft de Hybrid 136 voelbaar geen overschot. En tot overmaat van ramp gaat de driepitter ook nog eens onaangenaam brommen onder zware belasting. Weet ook dat de Grandland als mildhybride maar 850 kilogram mag slepen.
Jammer allemaal, want op zich heeft het onderstel zeker potentieel, en lange trajecten die met een constante snelheid worden afgelegd, vormen zelfs een echt plezier in deze Grandland Hybrid. Een ding heeft die mildhybride benzine trouwens alvast voor op zijn elektrische tegenhanger: zijn rijbereik. Met ons testgemiddelde van 7,2 l/100 km kom je 750 kilometer ver tussen twee tankbeurten. Peugeot zelf is overigens van mening dat het nog een pak beter kan, getuige het WLTP-gemiddelde van 5,5 l/100 km.
Prijzen Opel Grandland
ONTDEK Alle prijzen van alle versies van de Opel Grandland
Conclusie Opel Grandland
Een eersteklas comfort, een ruim interieur en veel gebruiksgemak voor een schappelijke prijs (vanaf 33.490 euro): de Opel Grandland Hybrid klinkt als een verleidelijk aanbod. Alleen blijkt zijn kleine driecilinder in de praktijk misschien net een maatje te klein voor deze middelgrote SUV met gezinsroeping.
Verwante testen
03-01-2025
24
05-12-2024
Eerste tests
Review Opel Frontera (2025) - het ideale compromis?
Opel haalt de Frontera-naam vanonder het stof en kleeft de badge op een 4,4 meter lange SUV die tot...
13
31-05-2024
Detailtests
2024 Peugeot E-3008 73 kWh 210 (GT)
De nieuwe 3008 moet een voortrekkersrol gaan spelen in het elektrische offensief van Peugeot en gaat het qua batterij...
24
In dit artikel : Opel, Opel Grandland
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!