Detailtests / Citroën C4 Picasso 1.6 e-HDi 115
De nieuwe C4 Picasso heeft recht op alle technologie die Citroën in huis heeft, en mag bovendien een volledig nieuw platform inwijden. Het totaalpakket overtuigt nog meer dan voordien.
- Score redactie 14.00 /20
Het nieuwe platform EMP2 (voor 'Efficient Modular Platform 2') vormt de ruggengraat van de C4 Picasso. Het beleeft hier zijn debuut, maar zal op middellange termijn over heel de PSA-groep terug te vinden zijn. Zowat het hele C-segmentgamma (Citroën C4, Berlingo en C4 Picasso, Peugeot Partner, 308, enzovoort) zal er gebruik van maken en later volgen zelfs nog grotere modellen op deze basis. Dat dit platform erg flexibel is, blijkt uit het feit dat op termijn vier verschillende spoorbreedtes beschikbaar zullen zijn, naast vijf verschillende wielbasissen, twee frontmodules (het deel tussen de tip van de neus en de bestuurdersstoel) en twee achtertreinarchitecturen (een torsiestang en een meerarmige as), terwijl aan de achterste module eenvoudig elementen kunnen worden toegevoegd, zoals extra stoelen (voor een Grand C4 Picasso met zeven zitplaatsen, die nog maar net is onthuld) of een elektromotor en batterijen (voor hybridemodellen). Aangezien een platform zowat zestig procent van de kostprijs van een auto vertegenwoordigt, zal dit logischerwijs een enorme besparing mogelijk maken door schaalvergroting.
- Weggedrag t.o.v. voorganger
- Comfort (ophanging, geluiddemping)
- Opvallend laag verbruik
- Stille en romige motor
- Moderne uitrusting, interieurafwerking
- Toegenomen binnenruimte
- Hernemingen (lange versnellingen)
- Grote zijwindgevoeligheid
- Complexe ergonomie
- Neerklapmechanisme achterstoelen
- Afstelling sommige elektronische systemen
In dit artikel : Citroën, Citroën C4 Picasso
Tests
Onze tests
De concurrenten
KIA Carens 1.7 CRDi 136 Sense
Renault Scenic Xmod 1.6 dCi 130 Zen
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands