Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Citroën C4 Picasso 1.6 e-HDi 115

In het kort

  • Techniek

    De 1.6 e-HDi 115 is romig, soepel en stil en verbruikt bovendien niet veel brandstof. Zeker op de normverbruikscyclus, waar hij zijn dorst weet te beperken tot 4,0 l/100 km, met erg gunstige uitstootwaarden als gevolg. Alleen jammer dat hij gekoppeld is aan een veel te lang gespreide zesversnellingsbak, die gelukkig wel vlot en soepel schakelt. Citroën biedt een alternatief in de vorm van een gerobotiseerde bak met enkele koppeling, maar onze vroegere ervaring daarmee is weinig positief.

  • Wegligging

    Door het lagere gewicht en de geringere dakhoogte kon Citroën het rijgedrag dynamischer maken zonder het comfort te schaden. De C4 Picasso rijdt nu echt prettig, al blijft het stuur weinig communicatief. De remmen zijn krachtig en volhardend en omdat de motor door de versnellingsbak wordt beknot, komt de trekkracht nooit in de problemen. Net als zijn voorganger is de C4 Picasso wel zijwindgevoelig, wat lange snelwegritten vermoeiend kan maken voor de bestuurder.

  • Veiligheid

    De C4 Picasso kreeg van de onafhankelijke organisatie EuroNCAP de maximumscore van vijf sterren. De Fransman is als optie verkrijgbaar met een spoorassistent, een dodehoekcontrole en een actieve snelheidsregelaar met afstandswaarschuwing, terwijl de optionele bixenonlampen vrij betaalbaar zijn. Standaard zijn op alle drie de zitplaatsen achterin Isofix-bevestigingspunten voor kinderstoeltjes gemonteerd, wat het vermelden waard is. Alleen knieairbags ontbreken.

  • Comfort

    De C4 Picasso kiest resoluut voor het comfort van zijn inzittenden: de geluiddemping is zeer goed, zeker met de optionele gelaagde zijruiten, de ophanging filtert en dempt uitmuntend en er is ruimte op overschot voor iedereen. De passagier voorin kan zelfs een eigen loungezetel krijgen. Het is alleen jammer dat de stoelen achterin wat te dicht tegen de vloer staan en dat ze op alle zitplaatsen te weinig steun bieden. De ergonomie ten slotte is bijzonder verwarrend.

  • Praktische kant

    In het interieur van de C4 Picasso zijn heel wat bergvakken te vinden en je kunt zelfs een 230-voltstopcontact bestellen. De afwerking is erop vooruitgegaan in vergelijking met de voorganger en haalt nu een vrij goed niveau. De koffer is bijzonder ruim, maar de elektrische kofferklep (standaard op de Exclusive) werkt tergend langzaam. De moduleerbaarheid is zeer goed, al verliep het neerklappen van de achterstoelen in onze testauto wat stroef.

  • Budget

    Citroën biedt vier uitrustingsniveaus aan met zeer uiteenlopende prijzen. De twee minst dure varianten hebben echter geen recht op alle opties. Jammer, want al vanaf de instapversie krijg je veel uitrusting standaard. Onze testauto was een Exclusive, die toch wat duur is voor een compacte eenvolumer, zelfs al krijg je er zoveel uitrusting standaard bij. De inruilwaarde van deze topversie is minder gegarandeerd dan die van een basisuitvoering. De garantievoorwaarden zijn oerklassiek.

Citroën C4 Picasso 1.6 e-HDi 115
Conclusie / Citroën C4 Picasso 1.6 e-HDi 115

Citroën is een van de weinige constructeurs die niet meegaan in de trend naar steeds dynamischere ophangingen. De C4 Picasso kiest resoluut voor comfort en haalt alles uit de kast om zijn inzittenden te verwennen: veel ruimte, een uitstekende geluiddemping, een zeer comfortabele ophanging en - als optie - zelfs een heuse loungezetel voor de voorste passagier. Toch blijft de rijdynamiek meer dan aanvaardbaar, al wordt de nochtans zeer gewillige 1.6 e-HDi 115 wel de nek omgewrongen door de frustrerend lange versnellingsbakspreiding. De grootste minpunten vormen echter de soms onlogische ergonomie en de hoge zijwindgevoeligheid.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker