- Score redactie 16.11 /20
Tot dusver prijkte ‘Cupra’ als adelbrief achteraan op de sportieve versies van Seats meest iconische modellen, de Ibiza en de Leon. Vorig jaar is Cupra echter een apart merk geworden, al worden de modellen nog wel afgeleid van Seats – een beetje zoals AMG bij Mercedes of Polestar bij Volvo doet. Een nieuwe trend bij de constructeurs, die altijd op zoek zijn naar bijkomende manieren om winst te maken. Een nieuw merk lanceren kan in deze moeilijke tijden riskant lijken, maar als het lukt, is het sop de kolen zeker waard.
In de praktijk fabriceren de constructeurs niet zomaar uit het niets een merk, maar vertrekken ze van een bestaande basis. Het doel: van een ‘mainstreamproduct’ een uitzonderlijk creatie maken waarmee het makkelijker zou moeten zijn – ‘zou’, want zekerheid heb je nooit – om grotere marges te draaien. Het bewijs komt van het eerste model van dit nieuwe merk: het gaat om de Cupra… Ateca. De compacte SUV van Seat ontpopt zich als een echte sportieveling onder een nieuw blazoen om beter te verleiden. En de losbandige eersteling heeft potentieel.
- Op alle vlakken verbluffende motor
- Veelzijdigheid
- Uitzonderlijke trekkracht, zelfs op glibberige ondergrond
- Verhouding prijs-prestaties-uitrusting
- Trendy én talentvolle SUV
- Verzorgde, chique en originele afwerking
- Trage DSG7 bij het terugschakelen
- Aanzienlijk verbruik
- Ontoereikende diepteregeling stuurkolom
- Wat overdreven stilistische details
- BIV in Brussel of Wallonië
In dit artikel : Cupra, Cupra Ateca
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!