In het kort
-
Rijdynamiek
De Cupra Ateca rekent op zijn vierwielaandrijving en DSG-bak om zijn 300 pk en 400 Nm op de weg te zetten. Daarmee sprint hij in minder dan 6 seconden van 0 tot 100 km/u en volstaan 25,2 seconden voor de kilometer vanuit stilstand. Knap voor een SUV van 43.390 euro... Op de weg vertoont hij een natuurlijk evenwicht, geholpen door zijn gestuurde ophanging. De 2.0 TSI heeft nooit potentieel tekort en doet je in de modi Sport en Cupra genieten van zijn opwindende klank.
-
Veiligheid
De standaarduitrusting is volledig, ook op het vlak van de veiligheid, met zeven airbags, waaronder een knieairbag voor de bestuurder, een automatische noodremfunctie met voetgangerherkenning, een snelheidsregelaar (adaptief: 190 euro), een 360-gradencamera en een vertrekhulp voor op hellingen, maar geen afdaalhulp – niet erg, want hij verkiest toch het asfalt boven het slijk. Cupra biedt ook een pack aan met een spoorassistent, een dodehoekcontrole en automatische grote lichten.
-
Comfort
De Cupra Ateca komt dynamisch uit de hoek, maar verleidt ook met zijn algemene rijcomfort. Ondanks zijn wielen van 19 duim vliegt hij onthutsend zacht over onregelmatigheden in het wegdek, zolang de Comfort-modus is geselecteerd. In de modi Sport en Cupra is de gestuurde ophanging minder toegeeflijk. De hoge zittingen vergemakkelijken de instap en garanderen een goed zicht op de weg. Een combinatie die hem zeker populair zal maken bij onstuimige vijftigplussers.
-
Praktische kant
De Ateca kan tot 485 liter bagage slikken onder zijn bagagescherm. Met de achterbank in twee ongelijke delen neer neemt het laadvolume toe tot 1.604 liter. Jammer genoeg is de laadvloer in dat geval niet volledig vlak. Verder is het kiezen tussen een reservewiel of een dubbele bodem. In beide gevallen is er geen hoogteverschil met de kofferdrempel. Op alle plaatsen is voldoende ruimte. Weinig verrassend leent de achterbank zich meer voor twee dan voor drie inzittenden.
-
Connectiviteit
De Cupra maakt het mogelijk compatibele smart-phones te koppelen via MirrorLink, Apple CarPlay en Android Auto. De synchronisatie verloopt vlot, net als de bluetoothverbinding, terwijl je kunt rekenen op twee USB-aansluitingen of op een draadloze inductielader, inclusief verbinding met de antenne van de auto. De interface van het infotainmentsysteem is gebruiksvrien-delijk en intuïtief. Met de volledig digitale instrumenten kun je kiezen welke informatie vooral wordt getoond.
-
Budget
De Cupra Ateca kost 43.390 euro, wat resulteert in een uitstekende verhouding prijs-kwaliteit-prestaties-uitrusting. Zijn rivalen moet je gaan zoeken in het premiumsegment, met basisprijzen van meer dan 50.000 of 60.000 euro. De jaarlijkse verkeersbelasting is overal redelijk, zo’n 420 euro, maar de BIV is veel lager in Vlaanderen dan in Brussel of Wallonië (zo’n 1.300 tegenover bijna 5.000 euro). Hou ook rekening met een verbruik tussen 10 en 14 l/100 km.
De Cupra Ateca is in de eerste plaats een verbluffende motor die prestaties van hoog niveaugarandeert. Deze talentrijke sportieve SUV kan met zijn veelzijdigheid heel wat GTI’s en conventionele sportievelingen in het zand doen bijten. En wat de verhouding prijs-prestaties-uitrusting betreft, hoeft hij geen enkele concurrentie te dulden. Bovendien is de Cupra Ateca een eigentijdse SUV, ook al is hij dan misschien niet politiek correct in deze tijden van energetische transitie. Maar hij steekt dat ook niet weg en getuigt van lef (soms zelfs te veel). Wij houden er in ieder geval van zoals hij is. Of een SUV ook een moderne sportieveling kan zijn? Wij zijn alvast overtuigd van wel…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!