- Score redactie 14.00 /20
Het recept van Dacia is ondertussen beproefd: eenvoudige auto's produceren die weinig kosten dankzij het carry over-principe, waarbij heel wat elementen worden gedeeld met bestaande modellen. Voor de gefacelifte Duster is dat niet anders, want slechts 25 tot 30 procent van zijn onderdelen is specifiek, terwijl de rest gemeenschappelijk is met de andere modellen van het gamma. De nieuwe generatie ziet er wel verzorgder uit dankzij geliktere koetswerkelementen, terwijl hij er ook intrinsiek op vooruitging, want hij doet een beroep op het recente voorste compartiment (hulponderstel en schutbord) van de Sandero, Logan, Dokker en Lodgy. Dat maakt het niet alleen mogelijk om te voldoen aan de nieuwe vereisten op het vlak van de veiligheid (met name qua aanrijdingen met voetgangers), maar drukt ook het geluidsniveau. Bovendien maakt deze nieuwe structuur de Duster geschikt voor de inplanting van nieuwe motoren - wat dan weer nodig was om de uitstootnormen te kunnen naleven. Op motorvlak is de Duster dan ook helemaal met zijn tijd mee: hij heeft recht op de recente 1.2 TCe (125 pk) van Renault, evenals op een manuele versnellingsbak met zes verhoudingen voor zijn dCi met 90 pk... terwijl de Clio het nog altijd moet stellen met een vijfbak. Het ESP en de zijdelingse airbags voorin zijn voortaan standaard, terwijl het dashboard werd aangepast om de erg complete en toch niet bijzonder dure interface Media Nav te kunnen herbergen. Ook andere uitrusting waarop de klanten naar verluidt zaten te wachten, is nu van de partij, zoals een buitentemperatuurmeter, een snelheidsregelaar en -begrenzer en zelfs een lederen bekleding.
- Kwaliteitsindruk t.o.v. voorganger
- Geluiddemping t.o.v. voorganger
- Nog altijd verleidelijke look
- Knalprijs
- Veiligheidsuitrusting op niveau (ESP, airbags...)
- Uitrustingsmogelijkheden
- Te lage opstelling navigatiescherm
- Te krappe opbergvakken
- Kwaliteit stoelen t.o.vvoorganger
- Kwaliteit van de Bluetooth-functie
- Hoge kofferdrempel
In dit artikel : Dacia, Dacia Duster