- Score redactie 15.00 /20
Op het eerste gezicht zou de 500L, die in 2012 werd gelanceerd, kunnen doorgaan voor een verlengde afgeleide van de huidige 500 (die op de markt kwam in 2007), maar dan op een wielbasis die in het C-segment past: het geheel is gekleed in dezelfde neoretrostijl, maar dan superuitgerekt. Maar dan ga je voorbij aan het feit dat de kleine 500 gebaseerd is op de (vorige) Panda, terwijl de 500L in werkelijkheid gebouwd is op een nieuwer platformsysteem voor crossovers, dat als gevolg van de samenwerking binnen de Fiat-groep (met Chrysler en Jeep) zal worden gedeeld met de opvolger van de Jeep Compass. Om een lang verhaal kort te maken: de 500L had eigenlijk beter een andere naam gekregen, omdat hij niet het DNA heeft van een 500, niet qua chassis noch qua binnenruimte - wat zeker geen nadeel hoeft te zijn, integendeel zelfs - maar eerder past in de stamboom van de Fiat Idea en Lancia Musa (die allebei flops waren). Temeer omdat geen enkele massaconstructeur ooit de benaming van een model uit het A-segment (500) heeft toegepast op een C-segmenter (500L), voor een prijs die couranter is in het B-segment... Het is net alsof Volkswagen ons een gezinsgerichte Up zou verkopen met de afmetingen van de Golf, maar voor de prijs van een Polo.
- Verhouding buitenmaten-binnenruimte
- Algemene moduleerbaarheid en ergonomie
- Compromis comfort-weggedrag
- Verzorgde functionaliteit (bergvakken)
- Goede algemene geluiddemping
- Erg mooi getekend dashboard
- Geen volwaardige zevenzitter
- Afwerkingsdetails (bekleding vloer, deurpanelen)
- Werking stop-startsysteem
- Weinig comfortabele achterbank
- Derde zitrij enkel voor kleine kinderen
- Enkel de looks van 500