In het kort
-
Techniek
De Living neemt enkel de drukgevoede motoren over van de 500L, dus de kleine 0.9 TwinAir (105 pk) en de MJET-diesels van 1,3 (85 pk) en 1,6 liter (105 pk). De motoren met 105 pk hebben een manuele zesversnellingsbak, terwijl de 85 pk-diesel het houdt bij vijf (manuele of gerobotiseerde) verhoudingen. Ondanks zijn overvloedige koppel onderin klom onze 1.6 MJET even vlot in de toeren. Uitzonderlijk zuinig is hij echter niet, zeker niet als je wat met de versnellingspook speelt.
-
Wegligging
Het geniale van Fiats marketingdienst is dat ze je laat geloven dat de 500L - door zijn geleende naam - een zevenzitseenvolumer uit het B-segment is, terwijl hij in feite gebouwd is op het platform voor het C-segment, dat trouwens later zal worden overgenomen door de nieuwe Jeep Compass (zo hoort dat binnen een groep). Dat is goed nieuws voor het rijgedrag, de efficiëntie en het ophangingscomfort, die veel beter verzorgd zijn in de 500L dan in de kleine 500.
-
Veiligheid
De actieve stabiliteitscontrole is standaard en omvat een functie die wegrijden op een helling vergemakkelijkt. Op de middenconsole, naast de versnellingspook, staat een ASR-knop, voor de uitschakelbare trekkrachtcontrole. De basisuitrusting omvat verder zes airbags. Plofkussens voor de knieën en een automatische noodremhulp in de stad (botspreventie) zijn verkrijgbaar voor een bescheiden prijs en mogen zeldzame opties worden genoemd in deze prijsklasse.
-
Comfort
Hoewel de elektrisch verstelbare lendensteun en de middenarmsteun optioneel zijn, zijn de voorste zitplaatsen comfortabel, met een behoorlijk rechte positie voor je enkels, knieën, heupen en rug (onder hoeken van bijna 90 graden). De achterbank is wat soberder, met iets te weinig reliëf, zelfs al is de rugleuning verstelbaar. De noodzitjes in de koffer hadden goed kunnen zijn als ze niet zo waren ingeklemd achter de tweede zitrij en als ze iets hoger hadden gestaan.
-
Praktische kant
In vijfzitsopstelling biedt de 500L Living een koffer van 560 tot 638 liter naargelang de middelste rij helemaal naar achteren of naar voren is geschoven. Dat is 217 liter meer dan de vijfzits-500L, die ook een verschuifbare achterbank heeft. Het maximumvolume (1.584 liter) is 274 liter groter. Dankzij een neerklapbare rugleuning voor de passagiersstoel voorin is de laadlengte uitzonderlijk (2,60 meter). En je kunt de koffer nog onderverdelen dankzij de Cargo Box.
-
Budget
Met zijn 20 centimeter langere achteroverhang heeft de 500L Living de buitenafmetingen van een berline uit het C-segment. Hij kost ook even veel als een Volkswagen Golf 1.6 TDI... maar is wel ruimer, heeft een grotere koffer en kan vijf volwassenen en twee erg kleine passagiers vervoeren. Hij is bovendien aanzienlijk beter uitgerust vanaf de basisversie. In vergelijking met wat de Duitsers en de Japanners bouwen, blijf de kwaliteitsindruk - interieurplastics en -stoffen - een handicap.
Het label van zevenzitter dat Fiat op de 500L Living kleeft, is er alleen maar om de auto in het Guinness World Records te krijgen als compactste zevenzitter op de markt. Maar dat is Italiaanse patserij: sympathiek, maar weinig geloofwaardig. Je moet hem eerder zien als een gezinswagen met de bagageruimte van een break uit het C-segment, maar 20 centimeter korter. Zonder te vergeten dat hij van de 500 enkel nog de uitstraling heeft. Des te beter...