- Score redactie 14.00 /20
De 500L, die subtiel de stijl van wijlen de 600 Multipla en de 500 Giardinetta met elkaar combineert, is een compacte eenvolumer uit het B-segment. Zijn afmetingen (4,15 meter lang, 1,78 meter breed en 1,67 meter hoog) hebben dus niets meer te maken met die van het 'bolletje' waarvan hij zijn naam haalt. Maar kom, het is nog altijd minder onnatuurlijk dan de naam 'Mini' voor een Countryman... Dit grotere formaat komt natuurlijk de binnenruimte ten goede, een van de sterke punten van deze kingsize cinquecento. Daartoe introduceert de 500L het nieuwe platform dat ook als basis zal dienen voor de toekomstige Jeep Compass, maar ook voor de zevenzitsafgeleide 500XL, de avontuurlijke versie 500L Trekking en de compacte SUV 500X. Onder de motorkap vinden we bekende motoren, met aan benzinezijde de 1.4 (95 pk) en de TwinAir Turbo (105 pk) en als diesel de 1.3 MJET (85 pk), die echter later het gezelschap zal krijgen van de 1.6 MJET (105 pk). Alle motoren worden gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak, behalve onze 1.3-diesel, die het moet stellen met een vijfbak.
- Verhouding buitenmaten-binnenruimte
- Moduleerbaarheid, opbergmogelijkheden
- Algemene ergonomie
- Verhouding comfort-weggedrag
- Goede algemene geluiddemping
- Intuïtief en makkelijk toegankelijk U-connect
- Licht ontoereikende prestaties
- Weinig uitnodigend design achterbank
- Onopvallende verschijning
- Geen cancel-functie voor snelheidsregelaar
- Geen aflegbak voor aangesloten smartphone
- Slechts vijfversnellingsbak