In het kort
-
Techniek
Ook al lijkt hij wat te licht voor de 500L, toch voldoet de 1.3 MJET ruimschoots voor de meeste ritjes in en om de stad. Alleen moet je voortdurend met de versnellingspook spelen om hem zoveel mogelijk in zijn nuttige toerentalbereik te houden. Op die manier gehoorzaamt hij zonder morren en vooral zonder er veel brandstof voor in de plaats te vragen. Ons testgemiddelde bedroeg 6 l/100 km, wat niet slecht is gezien de lage kilometerstand bij het ophalen van de auto.
-
Wegligging
Hoewel hij flinke rolbewegingen vertoont in bochten, ligt de 500L perfect op de weg. Hij vertoont een goed algemeen evenwicht, met een voortrein die niet te zwaar belast is en dus niet te veel last heeft van vroegtijdig onderstuur. De elektrische stuurbekrachtiging biedt een natuurlijke en consistente feedback in de 'normale' stand en vergemakkelijkt het parkeren in de Citystand. De remmen zijn voldoende krachtig en fadingbestendig om de 1.400 kilo zware Italiaan af te remmen.
-
Veiligheid
De 500L heeft weliswaar nog geen beoordeling van de onafhankelijke organisatie EuroNCAP op zak, maar we zien geen reden waarom hij het er niet goed zou afbrengen met zijn standaard-ESP en zes airbags of tegen meerprijs zelfs zeven (knieairbag voor de bestuurder). Vanaf oktober zal de compacte Fiat ook recht hebben op een automatisch noodremsysteem voor snelheden tot 30 km/h wanneer een obstakel wordt gedetecteerd en de bestuurder niet tijdig reageert.
-
Comfort
Dé troef van de 500L is zijn verhouding buitenmaten-binnenruimte, die maakt dat vier grote volwassenen comfortabel kunnen plaatsnemen. Bovendien pakt hij uit met een uitstekende rijhouding en een goede algemene geluiddemping. Alleen het design van de achterbank kan beter - de inzittenden genieten nogal weinig steun. De ophanging is duidelijk comfortgericht. Ze geeft wel lichte trillingen door op kasseiwegen, maar absorbeert met gemak grote wegdekoneffenheden.
-
Praktische kant
Ondanks de zorg die werd besteed aan het multimediasysteem U-Connect, missen we een bakje om onze smartphone een plek te geven in de buurt van de AUX- en USB-aansluiting. Verder roept de 500L geen enkele kritiek op wat betreft de opstelling van de bedieningsknoppen. Ook de moduleerbaarheid is goed, dankzij de verschuifbare achterbank die met hulp van een hendel kan worden neergeklapt. Jammer dat de snelheidsregelaar nog altijd geen cancel-functie heeft.
-
Budget
Met een prijskaartje van 17.350 euro voor de basisversie zit de 500L 1.3 MJET op het niveau van de Citroën C3 Picasso en is hij dus minder duur dan de Mini Countryman. Hij onderscheidt zich van zijn rivalen door een motor met een kleinere cilinderinhoud, maar een bijna evenwaardig vermogen, wat ieder jaar een kleine besparing qua verkeersbelasting oplevert. Ook is hij iets zuiniger. Indien u zich laat verleiden om uw 500L buitensporig te personaliseren, kan de prijs echter fors oplopen...
Met het achtervoegsel 'L' is de 500 wat minder light. De grotere en zwaardere 500L verliest aan charme wat hij wint aan binnenruimte, moduleerbaarheid en comfort. Op die manier moet hij kunnen voldoen aan de verwachtingen van jonge gezinnen, en dat was per slot van rekening de doelstelling...