- Score redactie 14.00 /20
Aan de buitenkant is niet te zien hoe grondig de Panda is geëvolueerd. Hij behoudt weliswaar de look en het platform van zijn voorganger, maar groeide niettemin een flink pak. Met een lengte van 3,65 meter blijft hij - gelukkig - een stadsauto in hart en nieren, maar tegenover zijn voorganger werd hij 1 centimeter hoger, 6,5 centimeter breder en vooral 11,4 centimeter langer. Dat laatste is in de eerste plaats een gevolg van de grotere achteroverhang (+ 8 centimeter), aangezien de wielbasis ongewijzigd bleef. De grotere buitenafmetingen komen logischerwijs de interieurruimte ten goede, maar ook de veiligheid ging erop vooruit, aangezien het platform sterk evolueerde bij de modelwissel. In vergelijking met de vorige generatie nam het gebruik van staal met een hoge en zeer hoge weerstand toe met respectievelijk 22 en 3 procent, waardoor de torsiestijfheid met 5 procent steeg, met alle positieve gevolgen van dien voor de bescherming van de inzittenden. Dankzij die maatregelen scoort de Panda nu veel beter bij de EuroNCAP-veiligheidsbeoordeling (vier sterren). Ook de 1.3 MJET met 75 pk is van de partij, al zal dat wellicht maar tijdelijk zijn, aangezien de Euro 6-norm die in september 2015 van kracht wordt en het gebruik van een DeNox-katalysator oplegt, een zelfontbrander de facto onbetaalbaar zal maken voor een stadsauto.
- Koppelrijke motor, prestaties, verbruik
- Combinatie motor-versnellingsbak
- Verhouding buitenmaten-binnenruimte
- 5 deuren, vernuftig interieur
- Comfort van goed niveau
- Verzorgde afwerking
- Ontoereikende schokdemping
- Soms schokkerige ophanging
- Onnauwkeurige versnellingsbakbediening
- Gebrek aan steun van de voorstoelen
- Moduleerbaarheidsaspecten niet standaard
In dit artikel : Fiat, Fiat Panda