In het kort
-
Techniek
De kleine 1.3-diesel heeft geen punch tekort. De soepele motor herneemt krachtig en maakt van de Panda de snelste in zijn soort. Het levendige stadswagentje legt een aangenaam rijgedrag aan de dag en kan ook op de snelweg zijn mannetje staan. De spreiding van de versnellingsbak draagt zijn steentje bij, al ontbreekt het de bediening echt aan precisie. Het verbruik is behoorlijk voor een wagen uit deze categorie en zelfs interessant wanneer je rijdt met een lichte voet.
-
Wegligging
De stijvere koetswerkstructuur, de grotere spoorbreedte en de (grondige) herziening van de ophanging zorgen er allemaal samen voor dat de Panda erop vooruitgaat inzake rijgedrag. Zijn onderstel staat weliswaar nog niet op het excellente niveau van dat van de Renault Twingo, maar desondanks komt hij wel serener en minder onderstuurd uit de hoek. Dat is al veel, temeer omdat de remmen krachtig zijn en een goed uithoudingsvermogen vertonen. Een ESP staat op de optielijst.
-
Veiligheid
De oude Panda, die niet uitblonk op het vlak van veiligheid, maakt plaats voor een nieuw model dat zich ter zake niets meer ontzegt. De Italiaan werd stijver en dus veiliger, maar kan ook uitgerust worden met een aantal elektronische systemen, zoals ESP en de zeldzamere automatische remfunctie die obstakels herkent bij minder dan 30 km/h en ingrijpt wanneer de bestuurder niet reageert. Verder is het beschikbare programma nogal klassiek. Laterale airbags voorin kosten 300 euro.
-
Comfort
Hoewel de ophanging inschikkelijker werd, geeft ze soms schokken door op kort op elkaar volgende wegoneffenheden, terwijl koetswerkbewegingen af en toe minder goed onder controle worden gehouden. Stadsgebruikers zullen dat echter niet opmerken. Belangrijker is de interieurruimte: de Panda groeide een beetje achterin en veel in de koffer. De stoelen bieden nog steeds te weinig zijdelingse steun, maar zijn wel dunner dan vroeger, om meer plaats achterin vrij te maken.
-
Praktische kant
De Panda heeft een erg praktisch interieur met ruime opbergvakken. De moduleerbaarheid is eveneens interessant, al zijn de verschuifbare achterbank en de neerklapbare rugleuning voor de voorste passagiersstoel niet standaard. Het koffervolume groeide tot 225 liter: genoeg om er de wekelijkse boodschappen in te stapelen, iets wat voorheen niet het geval was. De Panda beschikt over een handig koetswerk met vijf deuren, maar de vijfde zitplaats is niet standaard.
-
Budget
De Panda is geen dure stadswagen in die zin dat hij minder kost dan zijn directe concurrenten en sowieso over vijf deuren beschikt. De basisversie Pop is echter vrij kaal. Je kiest dus beter meteen voor het tweede uitrustingsniveau. De prijzen van de opties zijn bijzonder schappelijk, naar goede gewoonte bij de Italiaanse constructeur. Inzake garantie houdt Fiat zich daarentegen aan het wettelijke minimum: twee jaar algemeen, zonder kilometerbeperking.
De derde generatie van de Fiat Panda heeft alles in huis om het succes van zijn voorgangers over te doen. Zijn mooi opgefriste uiterlijk, zijn degelijke, goed afgewerkte en praktische interieur, zijn vooruitgang inzake interieur- en kofferruimte, zijn bijdetijdse veiligheidsuitrusting en zijn dieselmotor die tot fenomenale prestaties in staat is, moeten het zijn enige twee directe concurrenten moeilijk maken. Die rivalen, de Renault Twingo 1.5 dCi en de Ford Ka 1.3 TDCi, kunnen bovendien geen aanspraak maken op de voordelen van een koetswerk met vijf deuren. Wat nog maar eens bewijst dat je Fiat niet hoeft te leren hoe je kleine auto's moet maken...