- Score redactie 14.09 /20
Fiat had het C-segment (dat van de Ford Focus, Opel Astra, Peugeot 308, Volkswagen Golf en dergelijke) verlaten sinds de Bravo in 2014 verdween. Dat gat in het gamma werd begin dit jaar opgevuld met de komst van de Tipo sedan, een vierdeursberline die vooral gericht is op de groeimarkten en die klanten wil aantrekken op zoek naar betaalbaar vervoer.
Maar in West-Europa gaat de voorkeur in dit segment eerder naar een hatchback met vijf deuren dan naar een drievolumekoetswerk – niet alleen vanwege de betere toegankelijkheid tot de kofferruimte, maar ook omwille van de stijl. Ook een verzorgd interieur en een zeker technologisch gehalte zijn in onze contreien belangrijke factoren. Fiat heeft dat goed begrepen en brengt nu de Tipo vijfdeurs op de markt. De evolutie ten opzichte van de vierdeurs is beperkt en subtiel: een verzorgd uiterlijk, een mooiere afwerking en een verbeterd multimediasysteem. Uiteraard betaal je voor die verbeteringen een kleine meerprijs. Maar de prijs blijft interessanter dan bij de voornaamste concurrenten. Dus, is de Tipo vijfdeurs een waardig alternatief?
- Uiterst competitieve prijs
- Verhouding prijs-uitrusting
- Ruimte op alle plaatsen
- Bijdetijds multimediasysteem
- Combinatie motor-versnellingsbak
- Geleiding versnellingspook
- Automaat niet verkrijgbaar
- Vrij hoge CO2-uitstoot
- Prijsverschil 4- en 5-deurs
- Hoge kofferdrempel
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!