In het kort
-
Wegligging
De Tipo hergebruikt het platform van de 500L, maar staat iets forser op de weg door de langere wielbasis en de bredere sporen. Hij rijdt logischerwijze stabieler en comfortabeler. De ophanging verteert grote wegoneffenheden zonder pompen, maar de wielen gaan licht stuiteren als de oneffenheden elkaar snel opvolgen. Er treedt ook wat gripverlies op in bochten, maar de voortrein is relatief nauwkeurig ondanks de lichte besturing, die iets consistenter en communicatiever mocht zijn.
-
Veiligheid
De Tipo onderging de tests van het onafhankelijke EuroNCAP nog niet. Standaard is hij uitgerust met zes airbags (frontaal, zijdelings voorin en gordijnexemplaren) en uiteraard een ESP. Isofix-bevestigingspunten zijn er op de buitenste plaatsen van de achterbank. Fiat biedt een Pack Safety aan met een snelheidsbegrenzer en een noodremsysteem dat actief is tussen 7 en 200 km/h. Het Pack Safety Plus maakt de snelheidsregelaar adaptief. Voor regen- en lichtsensoren betaal je 205 euro.
-
Comfort
De Tipo vijfdeurs is iets chiquer dan de sedan en krijgt een dashboard met zachte materialen. De harde kunststoffen zijn niet helemaal verdwenen, maar het geheel is goed geassembleerd. In het algemeen zit je comfortabel op alle plaatsen. Aan ruimte is er geen gebrek, zeker op ellebooghoogte dankzij de holle deurpanelen. De Tipo heeft een goede geluiddemping, maar lijdt onder enkele transmissiegeluiden die duidelijk hoorbaar zijn wanneer je traag met de vensters open rijdt.
-
Praktische kant
Door zijn kofferdeksel te ruilen voor een vijfde deur wordt de bagageruimte van de Tipo gemakkelijker toegankelijk. Jammer dat de laaddrempel zo hoog is. De koffer is ook kleiner: 440 liter tegenover 520. Wel kun je hier grotere voorwerpen vervoeren. Er zijn genoeg opbergruimtes, maar ze zijn klein. Onder aan de middenconsole vind je een vakje voor je smartphone en diverse aansluitingen. Over de organisatie van de menu’s in de boordcomputer moet Fiat nog eens nadenken.
-
Connectiviteit
De Tipo vijfdeurs heeft een nieuw multimediasysteem met aanraakscherm. De interface is mooi en kleurrijk. Zonder problemen maak je een Bluetooth-verbinding. Bepaalde menu’s zijn nogal druk, maar de navigatie wijst zichzelf uit. Handig is dat het radio- en navigatiemenu samen getoond worden. Het aanraakscherm reageert vlot, maar het systeem neemt zijn tijd om van menu naar menu te bladeren. Jammer dat het niet capacitief is om de bediening van de kaart te vergemakkelijken.
-
Budget
De Tipo vijfdeurs is welgeteld 1.200 euro duurder dan de sedan, maar je doet nog altijd een gouden zaak. Zelfs met de 1.4 T-Jet, die in de basisversie 17.900 euro kost. Voor een evenwaardige motor en uitrusting moet je al bij de lowcostmodellen zoeken om echte concurrenten te vinden. De motor wordt fiscaal wat benadeeld door zijn vermogen, maar dat is niet anders bij de concurrentie. Het gemiddelde verbruik blijft redelijk, maar de motor wordt snel gulzig wanneer je een te zware voet hebt.
Fiat treedt nu ook toe tot het segment van de compacte middenklassehatchbacks met de Tipo, die in deze vijfdeursuitvoering eenvoudig is van ontwerp, maar toch verleidt. Zonder een aanslag te plegen op je budget werkt hij de gebreken van de sedan weg inzake afwerking en multimedia. Tot slot blijkt de 1.4 T-Jet, zijn versnellingsbakbediening ten spijt, een pareltje bij dagelijks gebruik. We zien eerlijk gezegd niet wat het succes van de Tipo vijfdeurs in de weg zou kunnen staan.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!