- Score redactie 14.59 /20
Waarom zouden rationele auto’s per definitie ook anoniem moeten zijn? Bij Fiat zijn ze alvast overtuigd van het tegendeel. De nieuwe vierdeurs-Tipo straalt zeker een bescheiden eenvoud uit, maar heeft tegelijk een onmiskenbare aantrekkingskracht. Met zijn lowbudgetformule (vanaf 14.000 euro in benzineversie) neemt hij het op tegen andere rationele gezinsberlines, zoals de Dacia Logan natuurlijk, maar ook het duo Seat Toledo/Skoda Rapid en de Toyota Corolla of de Mitsubishi Lancer (die nog uitsluitend met benzinemotoren verkrijgbaar is). Met de Tipo eigent Fiat zich dus een nieuwe positionering toe in het C-segment, dat van de compacte middenklassers. Een marktsegment dat het Turijnse merk in 2014 de rug had toegekeerd met de verdwijning van de Bravo.
Terwijl het Bravo-gamma zich beperkte tot een vijfdeursmodel (als gevolg van de uitbraak van de financiële crisis in 2008), krijgt de Tipo nu meerdere afgeleiden: na de berline werden op het salon van Genève onlangs ook de vijfdeurs en de break onthuld. In afwachting van die twee koetswerkvarianten, die allicht populairder zullen worden in ons land, trokken wij al op pad met hun wat klassieker ogende vierdeursbroertje.
- Competitieve prijs
- Gigantische koffer
- Riante binnenruimte achterin
- Verhouding prestaties-verbruik
- Rijkelijke basisuitrusting
- Efficiënt en gezond weggedrag
- Lawaaierige en onaangenaam klinkende motor
- Schokkerige ophanging
- Stroeve bediening manuele versnellingsbak
- Flets interieur met harde plastics
- Gedateerd navigatie- en multimediasysteem
- Open dak niet verkrijgbaar
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!