In het kort
-
Techniek
De 1.6 MultiJet van de Tipo is een oude bekende: hij biedt veel koppel, accelereert vlot en verzekert mooie hernemingen ondanks de lange spreiding van de versnellingsbak. Die is (op dit moment) altijd van het manuele type en laat zich helaas niet bijster vlot bedienen, zelfs niet als de olie eenmaal op bedrijfstemperatuur is. Op verbruiksvlak scoort de Tipo 1.6 MultiJet gemiddeld: bij normaal gebruik neemt hij genoegen met om en bij de 6 l/100 km.
-
Wegligging
Dankzij de stijve kooistructuur en de nogal stugge ophanging gaat deze berline vrij strak door de bocht. De ophanging kwijt zich efficiënt van haar taak en de Tipo valt niet door de mand als je er de zweep op legt, al had de stuurinrichting wat consistenter gemogen. Op de remmen valt niets aan te merken, of toch niet in het geval van deze 1.6 MultiJet, de enige die vier schijfremmen krijgt. De andere versies moeten het achteraan met trommels stellen.
-
Veiligheid
Naar een knieairbag zoek je tevergeefs in de Tipo, maar alle andere gebruikelijke plofkussens zijn wél van de partij. Om brokken te vermijden kun je tegen meerprijs opteren voor een achteruitrijcamera, maar de jongste geavanceerde rijhulpsystemen – zoals een spoorassistent, een dodehoekcontrole of een autonoom noodremsysteem – schitteren door hun afwezigheid. Daarnaast valt het nog te bezien hoe deze Fiat het eraf brengt bij de EuroNCAP-crashtests.
-
Comfort
De Tipo is behoorlijk stug opgehangen voor een gezinsauto. Kleine wegoneffenheden zoals putjes en dwarsnaden worden dan ook niet goed gefilterd, en al helemaal niet in combinatie met de zeventienduimvelgen waarmee onze testwagen was uitgerust. Grote hobbels worden dan weer wél uitstekend geabsorbeerd. Maar wat het comfort nog het meeste schaadt, is het uitgesproken motorlawaai van de diesel na een koude start en onder belasting. Een echte tractor...
-
Praktische kant
Functionaliteit is een van de sterke punten van de Tipo. Deze Fiat kan prat gaan op zijn riante zitruimte achterin en een ronduit indrukwekkende kofferinhoud. Onvoorstelbaar wat je er allemaal in kwijt kunt... Voorin is het aangenaam toeven, al is het dashboard opgetrokken uit harde en donkere plasticsoorten. Gelukkig zit het met de assemblagekwaliteit wel snor, en ook de standaarduitrusting is vrij uitgebreid, zeker als je rekening houdt met zijn basisprijs.
-
Budget
De grootste troef van deze Fiat is zijn value for money. De Tipo is een echte prijsbreker, zonder dat hij krenterig is uitgerust. Je krijgt dus veel waar voor je geld. Het is wel jammer dat de 1.6 MultiJet niet wordt aangeboden met een (in Brussel en Wallonië) fiscaal interessanter vermogen van 85 kW/115 pk. Al even jammer is dat de onderhoudsbeurten maar 20.000 kilometer uit elkaar liggen, terwijl dat bij de Fiat 500L en 500X 35.000 kilometer is. Het gaat nochtans om dezelfde motor...
Fiat brengt met deze Tipo een sobere, ruime gezinswagen op de markt die globaal genomen efficiënt rijdt en erg betaalbaar blijkt, zonder daarom kaalgeplukt te zijn. En hij oogt best stijlvol op de koop toe. Kortom, in het segment van de compacte, rationele vierdeursberlines slaat deze Fiat de nagel op de kop. Het is afwachten of de vijfdeurs- en breakversies, die bij ons veel meer in trek zullen zijn, op een even scherpe verhouding prijs-prestaties-uitrusting kunnen rekenen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!