Detailtests / Fisker Karma
Hoe verzoen je sportieve looks met een (hoofdzakelijk) elektrische aandrijving en maak je komaf met de 'range anxiety'? Fisker meent het antwoord te hebben gevonden met de bloedmooie Karma.
- Score redactie 15.00 /20
De Karma schaart zich met zijn lengte van net geen 5 meter in de klasse van de prestigieuzere reisberlines genre Audi A6/A7 Sportback, BMW 5/6 Gran Coupé of Mercedes E/ CLS. Van die rivalen komt binnenkort ook een hybride versie op de markt, zoals die er al is voor de Porsche Panamera, de auto die (ook qua prijs) de meest voor de hand liggende concurrent is voor deze Karma. In tegenstelling tot bijvoorbeeld bij de Chevrolet Volt/Opel Ampera kunnen de (achter)wielen hier in geen enkel geval door iets anders dan een elektrische motor worden aangedreven. Vandaar dat Fisker zijn Karma een EREV noemt, wat staat voor extended range electric vehicle. Door de aanwezigheid van een 20 kWh sterke lithiumionbatterij kan de Karma zo'n 80 kilometer zuiver elektrisch rijden (in zogenoemde Stealth-modus), terwijl daarna een verbrandingsmotor de nodige elektriciteit aanmaakt om nog zo'n 300 tot 350 kilometer verder te raken, tot de 36 liter benzine in de kleine brandstoftank opgesoupeerd is.
- Groene exclusiviteit
- Fantastische vormgeving
- Goede prestaties, dynamische kwaliteiten
- Laag verbruik mogelijk
- Verzorgd algemeen comfort
- Vijf jaar volledige waarborg
- Hoge prijs
- Bugs in de software
- Te grote draaicirkel
- Moeilijke instap achterin
- Kleine, niet moduleerbare kofferruimte
- Onzekere herverkoopwaarde
In dit artikel : Fisker, Fisker Karma
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands