In het kort
-
Techniek
De Fisker is een van de krachtigste en aangenaamst rijdende elektrisch voortbewogen voertuigen op de markt. Een elektrische auto heeft tot nog toe geen versnellingsbak: dat is makkelijk, maar qua spreiding zit je dan nooit helemaal goed - hoewel deze elektrische motoren wel voldoende power hebben. Met de Karma is het zoals met elke (half)elektrische auto: je moet hem zoveel mogelijk inpluggen om er voordeel uit te halen, zeker qua verbruik, maar ook voor het milieu.
-
Wegligging
De Karma mag dan al geen sportwagen zijn, hij heeft er wel het onderstel naar en dat merk je. Het elektrisch bekrachtigde stuur voelt misschien iets te kunstmatig aan, maar functioneert naar behoren. De draaicirkel is echter te groot om handig te zijn. De auto vertoont een uitstekend weggedrag, zowel rechtuit als in de bochten, en de grip wordt mee in het oog gehouden met de hulp van een sperdifferentieel. Erg grote wielen kunnen grote remmen herbergen: geen probleem dus van die kant.
-
Veiligheid
Alle klassiek ingrediënten voor een veilige auto zijn er. Op actief vlak betekent dat ABS, ESP, goede lichten, een bandendrukcontrole, enzovoort. Een crashpreventiesysteem is er echter niet en evenmin zijn er gesofisticeerde rijhulpsystemen die we nu meer en meer tegenkomen in deze klasse. Wat de veiligheid op passief vlak betreft, is al het normale zowat standaard aanwezig (ook knieairbags voorin), maar opties ontbreken. Een EuroNCAP-beoordeling zullen we u niet gauw kunnen geven...
-
Comfort
Een sportieve ophanging en 22-duimvelgen, dat belooft niks goeds. Toch is de Karma een stuk comfortabeler afgeveerd dan gedacht, mede door de goed zittende stoelen zowel voor- als achterin. Ook achterin is het goed zitten als je geen te lang bovenlichaam hebt en als je soepel genoeg bent om je door het relatief kleine achterportier te wurmen. Vele functies laten zich bedienen via het aanraakscherm en dan is het wel erg als dat het laat afweten. Rebooten is dan de boodschap...
-
Praktische kant
In- en uitstappen vergt voor- en achterin wat lenigheid doordat je naar berlinenormen toch redelijk laag moet gaan zitten. De standaarduitrusting is meer dan behoorlijk - dat mag ook wel voor die prijs. Voor de afwerking zijn soms materialen gebruikt die naar onze mening ofwel snel vuil worden ofwel vingervet te opvallend weergeven. De kofferruimte is niet groot en niet uitbreidbaar, maar wel vrij makkelijk toegankelijk (ondanks een hoge tildrempel).
-
Budget
Om de 16.000 kilometer moet je met je Karma de dealer opzoeken: dat is vrij frequent, maar het onderhoud is de eerste vijf jaar wel gratis (buiten echte slijtageonderdelen). Ook de algemene waarborg geldt vijf jaar (of 100.000 kilometer), een pak meer dan bij de meeste prestigieuze rivalen. De Karma is niet goedkoop, maar wel erg exclusief. Naar de inruilwaarde hebben we op dit ogenblik het raden. Veel zal afhangen hoe snel Fisker de softwarebugs opgelost krijgt...
Zoals we al bij de Eerste Test opperden, mag je de Fisker Karma zeker niet als een sportwagen beschouwen - in weerwil van zijn looks - maar veeleer als een sportief (en bloedmooi) getekende pendelauto voor woon-werkverkeer in en rond de stad. Daarbij is het om het plaatje financieel te laten kloppen ook hier (net als bij de Chevrolet Volt/Opel Ampera) van het grootste belang dat je de batterij oplaadt waar het maar kan. En dan nog de aankoopprijs: 130.000 euro voor een Karma zoals ons testexemplaar is zeker geen peulenschil en iets duurder bijvoorbeeld dan een Porsche Panamera S Hybrid. Daarvoor krijg je wel een superexclusieve, erg mooie auto die de ogen van de andere weggebruikers als een magneet naar zich toetrekt. Nu nog de betrouwbaarheid (vooral van de software) garanderen en er moet een markt zijn voor dit soort auto. Fisker zelf heeft er alvast veel vertrouwen in en geeft vier jaar volledige waarborg, onderhoud inbegrepen. Geïnteresseerden met een iets kleiner budget mogen al uitkijken naar de Atlantic.