- Score redactie 14.78 /20
De aankondiging dat de sportieve versie van de nieuwe Fiesta – die voor de derde keer ST werd gedoopt (voor Sport Technologies) –een driecilindermotor zou krijgen, zal wellicht menig liefhebber de wenkbrauwen hebben doen fronsen. De toevoeging dat de driepitter in kwestie evenveel vermogen zou produceren als de ultieme versie van de vorige Fiesta ST – 200 pk dus – verguldde de pil enigszins, maar toch: een sportieveling met maar drie cilinders? Nochtans is dat op zich geen primeur. Denk maar aan de Daihatsu Charade GTi van weleer, of de Brabus-versies bij Smart. Die kwamen wel slechts aan ongeveer de helft van het vermogen, maar ze moesten het dan ook stellen met een kleinere cilinderinhoud en sloegen in hun tijd helemaal geen slecht figuur. De driepitter van de nieuwe Fiesta ST is anderhalve liter groot. Een klein rekensommetje leert dus dat elke cilinder een volume heeft van zo’n 500 cc, het ideale formaat met andere woorden volgens een vermaarde Beierse motorbouwer, die in zijn instapmodellen tegenwoordig trouwens ook een 1.5-driecilinder aanbiedt.
- Compromis comfort-weggedrag
- Rijplezier van bij lage snelheden
- Verhouding prestaties-verbruik
- Soepele en krachtige driecilinder
- Infotainmentsysteem t.o.v. voorganger
- Uitstekend zittende Recaro's
- Instap naar achteren (3-deurs)
- Bediening scherm op hobbelige wegen
- Matige binnenruimte, koffervolume
- Forse voorstoelen (ruimte achterin)
- Relatief beperkte personaliseringsmogelijkheden
In dit artikel : Ford, Ford Fiesta
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!