In het kort
-
Rijdynamiek
In onze test van de 1.1i met 85 pk kwamen we al tot de conclusie dat de nieuwe Fiesta de referentie in zijn klasse blijft op het vlak van rijplezier. Dat geldt des te meer voor deze ST, die over meer dan twee keer zoveel vermogen beschikt, maar die daar dankzij zijn zorgvuldig afgestelde onderstel ook perfect weg mee weet, zonder te veel aan comfort in te boeten. De nieuwe 1.5 komt krachtig uit de hoek en profiteert ook van de soepelheid die driecilinders van nature kenmerkt.
-
Veiligheid
Voor een sportieve stadsauto betekent veiligheid om te beginnen een onderstel dat is aangepast aan de dynamischere roeping, en dat is hier zeker het geval. Verder kan de Fiesta ST rekenen op de zes gangbare airbags en op de meeste snufjes qua actieve of passieve veiligheid die beschikbaar zijn voor een hedendaagse auto, al moet hij het wel stellen zonder een automatische noodremfunctie (die anderzijds mogelijk hinderlijk zou kunnen zijn bij een dynamische rijstijl).
-
Comfort
Ford is er weer in geslaagd een meesterlijk compromis uit te dokteren tussen rijcomfort en dynamisme. Zelfs met de achttienduimwielen van onze testauto bleek de filtering behoorlijk, terwijl we de schokdemping zouden omschrijven als stevig, maar zeker niet stug. De uitstekend zittende Recaro-voorstoelen doen de zin om met de Fiesta ST te gaan rijden alleen nog maar toenemen. De interieurruimte is sowieso niet uitzonderlijk in de Fiesta, zeker niet achterin in de driedeursversie.
-
Praktische kant
Qua moduleerbaarheid houdt de ST het net als andere Fiesta’s bij een in twee ongelijke delen neerklapbare achterbank en (als optie) een in hoogte verstelbare laadvloer. Voor de achterste inzittenden is elegant instappen in de driedeursversie logischerwijs niet vanzelfsprekend, mede door de vrij forse Recaro-voorstoelen. De koffer is niet uitzonderlijk groot voor een stadsauto… maar voor een sportieveling valt 311 liter (uitbreidbaar tot 1.093 liter) best mee.
-
Connectiviteit
Als er één vlak is waarop de nieuwe Fiesta het verschil maakt met zijn voorganger, dan is dat wel de connectiviteit en de gebruikersinterface met aanraakscherm. Uiteraard geldt dat ook voor de ST, die bovendien recht heeft op een specifieke Ford Performance-weergave op het schermpje tussen de klassieke analoge tellers in. De Ultimate krijgt sowieso het uitgebreidere infotainmentsysteem met navigatie, maar voor DAB+ moet je altijd bijbetalen.
-
Budget
23.000 euro is natuurlijk niet min voor een veelzijdige stadsauto, maar wanneer je gaat kijken naar de weinige rivalen met een vergelijkbaar vermogen, blijkt de vurige Ford een koopje. De – niet zo talrijke – opties zijn bovendien betaalbaar en ook de gebruikskosten (brandstofverbruik, belastingen) rijzen niet de pan uit. De garantie is daarentegen niet de meest vrijgevige en qua betrouwbaarheid heeft de nieuwe 1.5-driepitter zich nog te bewijzen.
De Fiesta ST boekt dezelfde vooruitgang als de gewone versies op het vlak van uitrusting en ergonomie, met daarbovenop de extra dosis rijplezier die we van deze versie gewoon waren. En wie wat ongerust was door het verlies van een cilinder, mag gerust zijn, want dat blijkt wat ons betreft, enkel een handicap tussen de oren. De kleine Ford biedt immers nog altijd bakken rijplezier vanaf lage snelheden, zeker met het optionele ST Performance Pack, terwijl je daar al bij al weinig opofferingen voor moet doen op het vlak van functionaliteit of comfort. En dat voor een prijs die vergeleken met die van rivalen zeker niet overdreven is…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!