Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Ford Focus 1.5 TDCi 120

Om nog meer klanten te verleiden lijkt de derde generatie van de Focus zich tevreden te stellen met een facelift. Onderhuids profiteert de Ford echter van de gelegenheid om zijn motoren bij te werken.

Prijs
NB
  • Score redactie 15.00 /20

Nog meer dan de Toyota Corolla of de Volkswagen Golf is de Ford Focus een wereldauto. Deze in 1998 gelanceerde middenklasser, die in Europa in het C-segment thuishoort, verdient die titel omdat hij structureel identiek is en dezelfde naam draagt op alle 140 markten waar hij wordt verkocht. Meer nog, de Ford is heden ten dage de meest verkochte auto op aarde. Heel de wereld lijkt wel in een Focus te rijden; zelfs paus Franciscus heeft er eentje. Sinds 1998 heeft Ford er 12 miljoen exemplaren van verkocht, waarvan 6,9 miljoen in Europa. Alleen al in Groot-Brittannië, waar de Focus veruit de populairste auto is, rijden er anderhalf miljoen exemplaren rond. In realiteit is de Focus echter pas begin 2011 een echte wereldauto geworden, bij de ancering van de huidige, derde generatie, die tegelijk plaatsvond in de Verenigde Staten en Europa, zijn twee voornaamste markten. De Focus wordt tegenwoordig gebouwd in maar liefst acht fabrieken in zeven verschillende landen (Argentinië, China, Duits-land, Rusland, Thailand, de Verenigde Staten en Vietnam), goed voor een totale productiecapaciteit van anderhalf miljoen stuks per jaar. En Fords middenklasser blijft kopers interesseren: in 2014 vonden er nog een miljoen stuks een eigenaar, waarvan 317.000 in Europa.

  • Compromis comfort-weggedrag
  • Betere hernemingen dan 1.6 TDCi 115
  • Praktische zin (opbergvakken, deurbeschermers)
  • Redelijke optietarieven
  • Moderne uitrusting
  • Lichte, maar geslaagde facelift
  • Tragere optrektijden dan 1.6 TDCi 115
  • Ergonomie infotainmentsysteem
  • Minder punch dan EcoBoost-tegenhangers
  • Nieuwe motoren beperkt beschikbaar
  • Voordeel 1.5 TDCi t.o.v1.6 TDCi?
  • Iets minder snedig/levendig dan vroeger

In dit artikel : Ford, Ford Focus

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker