In het kort
-
Techniek
De 1.6 TDCi, waarvan de basis gemeenschappelijk was voor Ford en PSA Peugeot-Citroën, wordt op termijn vervangen door deze 1.5 van Ford zelf, die een variabele turbo heeft en minder zou moeten verbruiken. Onze testauto met 120 pk was effectief zuiniger (6,9 l/100 km) dan de 1.6 TDCi met 115 pk die we vorig jaar testten (7 l/100 km), maar niet in die mate als Ford zelf beweert (10 procent). De nieuwe motor biedt betere hernemingen, maar minder goede acceleraties.
-
Wegligging
Hoewel de Focus aan speelsheid inboette, is hij nog altijd aangenamer om te besturen dan de meeste voorwieltrekkers uit het C-segment. De elektrische stuurbekrachtiging en de afstelling van de ophanging werden aangepast met de gemiddelde pendelaar voor ogen, die meer tijd doorbrengt op lange rechte snelwegen dan op secundaire wegen met meer bochten. Fords middenklasser reageert met andere woorden klassieker, maar is gelukkig zijn streken nog niet verleerd.
-
Veiligheid
De stabiliteitscontrole krijgt er een functie bij die kan anticiperen op gripverlies. De vectoriële verdeling van het koppel over de voorwielen is standaard, de andere rijhulpsystemen zijn te bestellen als losse optie (automatische noodremfunctie, dodehoekcontrole of automatische parkeerassistent) of in het Driver Assistant Pack (met bovendien een spoorassistent, een slaperigheidsdetector en een snelheidsbordenherkenning). Alles is verkrijgbaar met andere woorden.
-
Comfort
De Focus onderscheidde zich altijd al door de kwaliteit van zijn ophanging, niet alleen qua weggedrag, maar ook qua filtering. De gefacelifte modellen rijden minder snedig dan vroeger, maar die keuze werd gemaakt met het oog op een serener weggedrag op de snelweg. De Titanium (de topversie in ons land) heeft een automatische airco met twee zones en sportstoelen voorin met een meer uitgesproken steun, met regelbare lendensteun voor de bestuurder.
-
Praktische kant
In dit segment is het nog moeilijker dan in andere om je van de concurrentie te onderscheiden. De onderlinge verschillen tussen de middenklassers zijn niet zo groot, of ze zijn te danken aan leuke vondsten die zijn rivalen niet hebben. In het geval van de Focus denken we bijvoorbeeld aan een wegklapbare bodem van de voorste bekerhouder waardoor je er een fles van een liter in kwijt kunt, of aan de beschermrubbers die tevoorschijn komen wanneer je de deur opent.
-
Budget
Als we ons even verdiepen in de basisprijzen van de verschillende uitvoeringen en motorversies waarmee de Focus verkrijgbaar is, zien we dat Ford goed naar de concurrentie heeft gekeken in het erg drukke C-segment, en dan met name naar de Volkswagen Golf, al blijkt de Focus telkens wel beter uitgerust. Bovendien doorstaat hij de vergelijking des te beter dankzij zijn meer dan redelijke optieprijzen. De standaardwaarborg is beperkt tot het wettelijke minimum.
Een update voor een model dat nog tot volle tevredenheid stemt, houdt altijd het risico van een averechts eff ect in. Dat is hier echter niet het geval, aangezien de vernieuwde Focus over het algemeen beter afgewerkt is, meer uitrusting biedt en er verleidelijker uitziet. Hij boekt ook vooruitgang op comfortvlak en is nog meer ontspannend tijdens lange snelwegritten. Op bochtiger stukken is hij daarentegen wel weer wat minder amusant om mee te rijden – hij rijdt nu gewoon als een VW Golf. Niet beter, maar zeker niet minder goed, wat qua nauwkeurigheid en rijplezier al niet slecht is…